Tillbaka

GÄSTBLOGG: 15 000 e-bokstitlar i vår katalog, hur ska man kunna hitta rätt?

2017-09-11
De gamla katalogskåpen på Stadsbiblioteket
Foto: Anna Lindqvist

Anna Lindqvist ger tips på hur man gör sin e-bok attraktiv på biblioteket.

Katalogen är bibliotekets hjärta! Det är där boken kan hitta sin läsare men bara om den är tillräckligt bra beskriven. Katalogen gör att man kan söka efter en viss titel, efter verk av en viss författare eller efter litteratur inom ett visst ämnesområde. I de gamla kortkatalogerna räckte det med titel, författare och ämnesord för att göra böckerna sökbara. I en webbaserad katalog måste man dessutom ha något som fångar in den som söker och får dem att stanna till och titta noggrannare på just den boken. I våra användarundersökningar har det visat sig att just omslagsbilder och bra sammanfattningar av innehållet i boken är den viktigaste informationen för att få katalogen att verka intressant. Det gäller såklart för alla medier, men det är ännu viktigare för e-böcker än för tryckta böcker. En bild och beskrivning i webbkatalogen är det enda “fysiska” mötet mellan e-boksläsaren och e-boken, medan man kan se och bläddra i en tryckt bok på plats i biblioteket innan man bestämmer sig för ett lån.

Idag är det förlagen själva som lägger in denna metadata om e-böckerna, och därifrån skickas den sedan till biblioteken för att vi ska kunna använda den i vår katalog. Titel och författarinformation är sällan något problem, men däremot finns det mycket att önska när det gäller beskrivningstexter, omslagsbilder, ämnesord och vilken ålder e-böckerna riktar sig till. En stor del av den metadatan är tyvärr helt oanvändbar för oss, eftersom den verkar läggas in helt godtyckligt och utan förståelse för hur viktigt metadata och beskrivningar är för att göra e-böckerna sökbara.

Samma omslag men med olika färg kan användas för en författares hela backlist, samma formgivning och bild kan finnas på alla ljudböcker från ett och samma förlag. Det gör inte att någon vill läsa dem - oavsett om man skulle var intresserad av titeln.

Samma sak gäller beskrivningstexterna - de ska locka till sig läsaren och ge en snabb översikt över vad man kan vänta sig av boken. Tyvärr finns det alltför mycket information som riktar sig till försäljare eller recensenter. Texterna kan börja med en lång presentation av författarens tidigare verk eller mest bestå av pressklipp om hur bra boken är. Det fungerar inte bra för oss som bibliotek, vi ska vara neutrala i förhållande till innehållet och bara presentera innehållet på ett sånt sätt så att låntagaren kan få hjälp att välja rätt.   

Vi behöver inte marknadsföra våra e-böcker utan vi ser att våra låntagare hittar nya titlar direkt genom att gå in i våra nyhetslistor. Tyvärr ser det inte alltid så roligt ut i listorna när ett förlag släppt en stor mängd titlar med snarlika omslag eller omslag som bara består av titel och författare. Många låntagare scrollar bara förbi tills de hittar någonting som ser mer intressant ut. Det är synd, för det finns ett intresse för äldre titlar också men de skulle behöva lite mer kärlek för att inte drunkna i flödet av nya e-böcker.

Omslagsbilder och beskrivningar från förlagen i Elib är även till stor hjälp för oss när vi väljer in e-böcker till vår katalog. Ett tråkigt omslag och en slarvigt beskriven bok utan bra information om ämne och åldersgrupp gör det svårare att fatta beslut om att ta in boken.

På barnsidan är det ännu viktigare än för vuxna att det finns bra omslagsbilder. De väljer mycket på vad de ser snarare än vad de läser om en titel. Vi har jobbat mycket med att förstå hur man kan hjälpa dem att själva hitta fram till bra böcker. Det har resulterat i boktipsarappen Bibblix, mer om den i nästa inlägg.