Tillbaka

”Alla e-handlare vill tidigarelägga julen”

2018-11-26
av Kalle Laxgård
Foto: Sara Mac Key

Det blev som experterna i detaljhandeln var överens om: Försäljningen under årets Black Friday nådde nya rekordnivåer. 

Samtidigt blir kampanjen allt längre.

För Adlibris ökade försäljningen ”tvåsiffrigt” mot 2017 enligt Sverigechef Sakari Luovio. Den förhoppning företaget haft om att överträffa fjolårets tillväxt på 20 procent uppfylldes dock inte.

– Men med det sagt måste man se perioden som en helhet. Då måste man också ta med Singles day, säger han.

I år var första gången Adlibris var med på kampanjtåget vid readagen Singles day, som inföll 11 november. Enligt Sakari Luovio är det hela är en medveten strategi för att tidigarelägga julhandeln.

– Alla e-handlare vill tidigarelägga julen. Man vill sprida försäljningen för att underlätta logistik och ge kunder lugn och ro att hitta de bästa priserna, säger han.

Det är en tendens som känns igen i siffrorna.

På förhand uppskattade undersökningsföretaget E-handel.se Analytics att intäkterna i detaljhandeln under årets Black Friday skulle öka med 37 procent mot i fjol. Istället landade tillväxten endast på 15 procent under fredagen.

Enligt analytikern Joakim Andersson är förklaringen att många e-handlare förlängt kampanjen över hela Black Week.

– Sett till hela veckan stämmer prognosen bättre med verkligheten där vi väntade oss en ökning på drygt 30 procent. Och så här långt, måndag till fredag, är försäljningsökningen nära 31 procent, säger till E-handel.se.

Ännu pågår kampanjen hos vissa handlare, nu under beteckningen Cyber Monday. Hos Akademibokhandeln är kampanjen fortfarande i full gång.

Maria Edsman, vd för bokhandelskedjan och näthandeln Bokus, sammanfattar årets handelshögtid i ett sms:

– Helgen har varit lite under förväntan i butik men stark i e-handeln.

Hos Pocketshop koncentrerades kampanjen för andra året i rad till att sälja svenska pocketböcker för 55 kronor. Enligt försäljningschef Torbjörn Elbe hamnade försäljningen 3–4 procent under fjolårets, då Thomas Eriksons Omgiven av idioter gick rekordstarkt.

Att kedjan skulle följa näthandelns trender och förlänga kampanjen till en hel vecka är dock inte aktuellt.

– Absolut inte som det ser ut just nu, säger han.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.