Tillbaka

Debatt: ”Varför sänker Adlibris kraftigt priset på en redan lågt prissatt bok?”

2018-06-08
av Mats Ahlström
Foto: Sara Mac Key

Bokhandlareföreningens ordförande Mats Ahlström får ett mejl om att Leif G.W. Perssons kommande bok går att köpa för 169 kronor hos Adlibris. Det gör honom bekymrad över bokens framtid.

I morse gick hustrun och jag på vår vanliga söndagspromenad med hunden här på Valudden. Strax efter det att skogsvägen kröker möter oss nu ett kalhygge. Skogen till höger om vägen finns inte längre. Vi är chockade. Skogsmaskiner har brutalt och utan urskillning kapat alla skogens träd. Träden har nu blivit timmer och är effektivt staplade i olika högar med gran, tall och björk. Förödelsen är fruktansvärd. Vi gick samma skogsväg förra söndagen och då såg vi spår av räv, lyssnade på fåglar, plockade blommor och hoppades på en bra svamphöst. På en vecka har man lyckats ödelägga en skog som säkert tagit 100 år att formas. Skogsägarens avkastning efter det att avverkningskostnaderna betalats är inte stor och kompenserar absolut inte naturförlusten – så till vilken nytta?

Efter frukost och fortfarande nedstämd möts jag i mejlkorgen av nyheten att Adlibris tar förhandsorder på Leif G.W. Perssons kommande bok till extrapriset 169 kr mot ordinarie (?) pris 195 kr. Till vilken nytta? Varför sänker Adlibris kraftigt priset på en redan lågt prissatt bok i ett läge då man uppenbarligen borde göra allt för att tjäna pengar efter förra årets resultatminskning från 56 miljoner kr till 20 miljoner kr. Kan de inte räkna? Vet de inte, att även om de fått minst 25 (!) procents rabatt på F-priset 155 kr, så måste de öka försäljningen med omkring 57 procent när de sänker sin marginal med nästan en tredjedel. Detta för att åtminstone tjäna lika mycket i bruttovinst såväl efter som före prissänkningen. Om de till sitt ”ordinarie” pris skulle sålt 10 000 exemplar så måste de nu sälja 15 700 exemplar för att kompensera prissänkningen. Och om de nu mot förmodan lyckas med detta – vilka är det som nu tappar 5 700 exemplar?  – jo den fysiska bokhandeln. 5 700 fler sålda exemplar i den fysiska bokhandeln till 250 kr skulle ha givit oss alla/staten ytterligare 27 700 i moms och den fysiska bokhandeln åtminstone 600 000 kr mer i bruttovinst att betala hyror och personal. Det är pengar som behövs för att trygga den fortsatta existensen av fysiska boklådor i det här landet – och detta är inte ett särintresse. Den dag som den fysiska bokhandeln inte längre finns – då syns inte boken – och inte heller hos Adlibris.

Min enda tröst i det här dramat är att när timmerbilarna levererar sin last så hoppas jag att den går till ett pappersbruk, så att ”min” skog kan bidra med ett tilltryck av Kerstin Ekmans Gubbas hage.

För den fysiska bokhandeln,

Mats Ahlström

Ordförande i Svenska Bokhandlareföreningen

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.