Tillbaka

Försäljningen ökar

2016-02-18
av Kalle Laxgård
Försäljningen i den fysiska bokhandeln ökade med 1,9 procent
Foto: Sara Mac Key

Bokförsäljningen ökade med drygt 3 procent under 2015.

Barn- och ungdomsböcker fortsätter att utmärka sig.

Enligt den gemensamma statistiken från Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningen, som presenteras under torsdagen, ökade den totala försäljningen i landet med 3,2 procent räknat i kronor under fjolåret.

Det är första gången på sju år som försäljningskurvan vänder uppåt.

Erik Wikberg, författare till rapporten, slår fast att det är ett trendbrott för försäljningen. Samtidigt konstaterar han att ökningen motsvarar i genomsnitt tio extra spenderade kronor per svensk.

– Det är förstås glädjande, men det är ingen radikal förändring mot året innan. Branschen tar emot nyheten med viss försiktighet och menar att man måste jobba hårt för att upprätthålla ökningen, säger Erik Wikberg.

Liksom i fjol utmärker sig barn- och ungdomsböckerna. Trots en ökning på hela 11,5 procent under 2014 steg försäljningen av genren med 5,9 procent under 2015.

Erik Wikberg ser flera förklaringar till den fortsatta tillväxten. Dels ökar antalet barn i Sverige. Dels är stark försäljning av barn- och ungdomsböcker en internationell trend. Ytterligare en anledning är att böcker som Pax-serien och titlar av Jeff Kinney hittat ut till kundgrupper utanför de traditionella litteraturkonsumenterna.

– Sedan tycker jag att Eva Gedin (förlagschef på Norstedts reds. anm.) säger det bra: Att vi kulturellt i dag ser föräldraskapet som ett livsprojekt. Det är viktigt att välja rätt kläder, dagis, barnvagn. I det sammanhanget tycker man också att det är viktigt att köpa litteratur till sina barn, säger Erik Wikberg.

Totalt såldes cirka 788 000 fler böcker under 2015 än 2014.

I den fysiska bokhandeln ökade försäljningen med 1,9 procent räknat i kronor. Samtidigt ökade antalet sålda exemplar med 6,4 procent.

– Det kan bero på två saker. Det första är att fysisk handel de facto har sänkt sina priser. Det andra är att kunderna har köpt billigare format eller titlar, säger Erik Wikberg.

Motsatt förhållande råder för nätbokhandeln. Där ökade försäljningen med 6,9 procent i pengar, samtidigt som antalet sålda exemplar stannade på 3,8 procent fler än 2014.

– Där har man antingen höjt priserna eller så har kunderna köpt dyrare böcker, säger Erik Wikberg.

Totalt inkluderar statistiken omkring två tredjedelar av försäljningen av allmänlitteratur i Sverige. Fortfarande står exempelvis aktörer som ljudbokstjänsten Storytel och majoriteten av dagligvaruhandeln utanför samarbetet.

Det senare ska det dock ändring på nu.

– Från och med nästa år kommer vi även att ha en ny dagligvarukanal, då Axfood, Bergendals och Ica kommer att ansluta. På det sättet blir det ännu mer heltäckande, säger Erik Wikberg.

 

Av: Niklas Strömberg och Kalle Laxgård

 

Läs och ladda ned hela statistiken här.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.