Tillbaka

Hallå där, Susanne Hamilton

2011-09-29
av Tove Leffler
Foto: Ola Kjelbye
Förlagschef på Langenskiölds förlag som är först i Sverige med att sälja böcker via sms. Som del av kampanjen ställde ni upp en Ford på bokmässans tak med information om tjänsten skriven över hela bilen.

ong>Varför ett samarbete med Ford?

– ­Vi har bra kontakter på Ford och ringde dem. De var på med en gång. Vi slänger upp en bil, tänkte vi. Varför inte experimentera?

Men bilar har ju ingenting med sms att göra. Du får ju inte ens sms:a när du kör bil?

– Det får den som sitter bredvid göra, haha. Nej, det är oväntat. Man måste testa, prova och tänka nytt. Fords kunder får träffa en helt ny publik och Ford kan förknippas med litteratur. Vi har fusionerat ihop två världar som inte har några naturliga träffpunkter. Här på mässan rör sig bara samma människor, vi är intresserad av att skapa nya möten och vad som händer emellan dem. Vi har massor att lära av bilbranschen. De är väldigt bra på att sälja.

Hur kom ni på idén att sälja böcker via sms?

– Vi träffade på en Situation Stockholm-säljare. När vi inte hade kontanter sa han att de hade en sms-tjänst, där du kunde betala tidningen bara genom att skicka ett sms. Det här är ju ingen ny teknik. Vi köper ju biljetter eller ringsignaler varje dag via våra telefoner. Varför inte böcker? Vi tyckte att vi hade toppennamn och toppenböcker, men hade svårt att få ut dem i bokhandeln. Det var bara Akademibokhandeln som beställde. När vi införde det här frågade alla varför ingen gjort det här förut. Men vi har så svårt att tänka utanför boxen i vår bransch.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.