Tillbaka

Så ska handeln vända rea-resultatet

2019-02-20
av Emma Olsson
Bokrea i full gång.
Foto: Sanna Svanström

Bokrean närmar sig, och näthandeln har dragit igång förhandsbokningen – för Akademibokhandeln är det första gången. Ugglan hoppas att en ny 4 för 3-kampanj ska ge högre resultat än förra året.

Busvädret 2018 bidrog till att rean minskade för de fysiska butikerna. Deras reaförsäljning minskade med 7 procent, eller 9 miljoner kronor, enligt Bokförsäljningsstatistiken 2018.

– Jag har lagt det bakom mig och fokuserar på årets rea. Man måste skapa ett intresse hos kunden, lite lokal fest. Och inse att rean inte är vad den var för 20 år sedan, säger Anders Billing, vd för bokhandelskedjan Ugglan.

Kedjan satsar på att erbjuda fyra böcker till priset av tre under den första readagen, samt större inköp från förlagen än förra året.
Anders Billing lägger en viss del av ansvaret för den minskade rean på förlagen.

– Det är tillgångsstyrt. Vissa år har det inte funnits så mycket intressant på rean och det bidrar. Det är ett vart annat års-evenemang, säger han.

Hos Akademibokhandeln testar man förhandsbokning i sina nätbutiker för första gången.

– Att erbjuda förhandsbokning är en breddning av vår service, något som många av våra kunder förväntar sig av en aktör som Akademibokhandeln. Nu har vår e-handel givit oss möjlighet att erbjuda förhandsbokning igen, med leverans hem, vilket är det leveranssätt de flesta kunder efterfrågar då de beställer online, säger Kristel Schepers, försäljningschef på Akademibokhandeln.

Andra satsningar som företaget gör under perioden är utplockade reatitlar exklusivt för kundklubben Akademibokhandelns vänner, samt nya kategorier i reasortimentet, till exempel barnböcker på engelska.

Dagligvaruhandeln gjorde det största procentuella reatappet under 2018, med 12,4 procent.

Fredrik Axegård, vd för leverantören Pocketgrossisten, förklarar att företaget inte är involverade i Bokrean.
– Som mellanhand är det för svårt att få lönsamhet, så vi har valt att stå utanför, säger han.

Ytterligare en anledning till den fysiska bokhandelns och dagligvaruhandelns rea-tapp i fjol var näthandelns tillväxt.
Näthandelns rea växte med 13 miljoner kronor, vilket ledde till att det totala tappet jämfört med bokrean 2017 slutade på 4 miljoner kronor. 

Nätbokhandeln Adlibris har släppt sin förhandsbokning, och har sålt 80 000 exemplar under de första två veckorna av kampanjen – några tusen fler än under samma period förra året, enligt Sakari Luovio, nordisk försäljningschef.

– Vi hade en väldigt bra rea förra året, vi möter tuffa siffror nu, men vi ser också att vi lyckats kapitalisera den här typen av lågprisfönster historiskt – och det ser ut som vi gör det i år också, säger han.
Redan syns några avvikande tendenser i förhandsförsäljningen.

– Lite förvånande går skönlitteratur avsevärt bättre än förra året. Pocket går avsevärt mycket bättre än förra året. Trenden generellt är att pocket och skönlitteratur har det kämpigt, så det är intressant att det verkar byta under rean. Jag tror att det beror på priset. Vi är konkurrenskraftiga mot streamingtjänsterna, säger han.

Samtidigt är det några få titlar som drar. Ferrantes böcker, Lars Keplers Lazarusoch Alex Schulmans Bränn alla mina brevär Adlibris storsäljare. 

Bokrean 2018 i TSEK (2017 inom parentes):
Fysisk bokhandel: 123 147 (132 265)
Internetbokhandel/bokklubbar: 125 724 (113 015)
Dagligvaruhandel: 52 124 (59 492)
Totalt: 300 995 (304 772)

Källa: Bokförsäljningsstatistiken Helåret 2018, framtagen på uppdrag av Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningen.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.