Tillbaka

Skär ner på sakprosa

2019-02-08
av Kalle Laxgård
Ur Vigmostad & Bjørkes höstkatalog 2018 för sakprosa.
Foto: Skärmdump

Motvinden på marknaden för sakprosa är hård för de norska förlagen. Nu ger även Vigmostad & Bjørke besked om nerdragningar.

I slutet av hösten meddelade Norges största förlag, Cappelen Damm, att utgivningen av sakprosa skulle bantas med 20-30 procent.

Det var avslutningen på ett tufft år för genren i landet. Den sammanlagda försäljningen minskade med 7,3 procent och Cappelen Damm såg ingen annan utväg än att skära i såväl antalet titlar som medarbetare på sakprosa-avdelningen.

Nu följer ett av landets största förlag efter.

Vigmostad & Bjørke har hittills haft fyra anställda som jobbat med sakprosa. Nu ska de bli tre, skriver Klassekampen.

– Det är sista utvägen och något vi gärna hade varit utan, säger förlagschef Elizabeth Sellevold till tidningen.

Omsättningstappet i fjol markerade en minskning för genren för fjärde året i rad. För Vigmostad & Bjørkes del hade man planerat för elva sakprosa-titlar men lyckades bara sälja in fyra av dem.

Klassekampen har även talat med Aschehoug, som till skillnad från övriga framhåller att förlaget ökade sin sakprosaförsäljning i fjol jämfört med 2017. Ytterligare en redaktör har också anställts för två år framöver.

 – Vi gjorde en kraftig nedbemanning inom sakprosaredaktionen för tre-fyra år sedan, så nu ökar vi från en låg utgångspunkt, säger Harald Engelstad, chef för sakprosa på Aschehoug, till Klassekampen.

Hans förklaring till de andra förlagens nerdragningar är tidigare alltför offensiva satsningar.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.