Tillbaka

Startar förlag för arabiska böcker

2018-06-05
av Kalle Laxgård
Flora Majdalawi Saadi.
Foto: Pressbild

Med målet att nå ut till en ny arabisktalande publik startar Bonnierförlagen ett nytt barn- och ungdomsboksförlag – Fenix.

Det nya förlaget ska både ge ut svenska barn- och ungdomsböcker översatta till arabiska och arabiska titlar såväl med och utan svensk parallellöversättning.

De första fem böckerna kommer i augusti, sammanlagt tolv är planerade för 2018.

– Vårt mål är att nå ut till arabisktalande barn, inte bara i Sverige utan i Skandinavien, genom att erbjuda samma böcker som deras klasskompisar läser. Göra boken till ett verktyg att bättre integreras socialt med sin nya miljö. Att låta dem bygga en bro mellan hemmet, där de pratar arabiska, och resten av samhället som pratar svenska, säger Flora Majdalawi Saadi till SvB.

Hon får rollen som publicistisk konsult för Fenix och leda förlaget tillsammans med förlagschef Bodil Unenge. Flora Majdalawi Saadi kommer bland annat att välja ut vilka böcker som ska översättas, översätta dem och ansvara för att marknadsföra böckerna i både Sverige och arabvärlden.

– Jag har varit förläggare de senaste 25 åren och är specialiserad inom skrivande och nå ut till barn inom utbildningssektorn, framför allt i arabvärlden. Min bakgrund gör att jag har mycket kontakter på området, säger Flora Majdalawi Saadi.

För att nå ut med böckerna i Sverige kommer fokus att ligga på biblioteken och nätbokhandeln. Det kan även bli aktuellt med samarbeten med specialbokhandlare som säljer internationella titlar.

– Men vi kommer att avvakta till de första böckerna kommer ut i augusti innan vi tar den kontakten, säger Flora Majdalawi Saadi.

Enligt Skolverket finns i dag 70 000 barn i grundskolan med arabiska som modersmål.

– Genom Fenix utgivning vill vi bidra till läsupplevelser för arabisktalande barn på deras eget språk, både i Sverige och utomlands. Självklart ser vi också möjligheter att nå ut på nya marknader och lära känna nya målgrupper. Jag ser mycket fram emot reaktionerna på de första böckerna, säger Bodil Unenge, i ett pressmeddelande.

Själva namnet på förlaget, Fenix, är en återanvändning av ett gammalt varumärke. 2012 startade Bonnierförlagen ett romance-imprint med samma namn för att ta upp konkurrensen med Harlequin. Det lades dock ner efter bara några månader.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.