Alla är förläggare

I det här numret porträtterar vi den svenska bokbranschens mäktigaste man: Jacob Dalborg.

Publicerad

I det här numret porträtterar vi den svenska bokbranschens mäktigaste man: Jacob Dalborg.

Jacob Dalborg är vd för Bonnier Books Nordic, som innefattar bland annat Albert Bonniers förlag, Wahlström & Widstrand, Bonnier Carlsen, Ad­libris, Månpocket (delägare), Kartago, Pocket­shop och Pocketgrossisten i Sverige samt WSOY och Tammi i Finland och halva Cappelen Damm i Norge.

När SvB pratat runt med folk i branschen är det förvånansvärt få som riktar kritik mot denna maktfaktor. Det skulle kunna läsas som feghet, det är en liten bransch och skakiga tider. Folk vill hålla sig väl med makten, verkar det som.

I det här fallet tror jag emellertid att det handlar om att Jacob Dalborg är något så ovanligt som en omtyckt chef. Som vd för Albert Bonniers förlag lyfte och uppdaterade han förlaget och såg till att Bonniers nu står stadigt när stora delar av branschen skakar.

Sedan kan man naturligtvis diskutera hur sunt det är att en aktör är så oerhört mäktig inom en bransch. Än värre blir det när den är så bra på det den gör. Kolla på Amazon. 

Men det gäller att vara snäll när man är stark.

Under årets Bokmässa släpper e-bokshandeln Dito en avsnittsroman och anordnar en skrivartävling där vinnarna kommer att publiceras. Det innebär i praktiken att Dito ger sig in i förlags­branschen.

I intervjun på svb.se drar Ditos Mattias Castenfors paralleller till filmtjänsten Netflix som gör succé med egenproducerade serier som Orange Is the New Black och House of Cards. Det är ingen dum jämförelse. Det är inte heller ett dumt drag av Dito. Tidigare har vi rapporterat om hur ljudbokstjänsten Storytel köpt upp förlag som Storysides och Earbooks katalog. Jag tror att vi kommer att få se mer av det här i bokbranschen framöver. Netflix skapade serien House of Cards baserat på vad dess användare ville ha. Storytel har uttryckt viljan att göra samma sak: anpassa utgivningen till det som Storytels kunder gillar.

Som distributör har man en enorm fördel här. Man har örnkoll på sina läsare, vad de läser, när de läser och kanske till och med hur de läser

(i e-bokens fall).

Nu satsar Dito på avsnitts­romaner som ett sätt att locka läsare till e-boken och till sajten, men i förlängningen kan företaget naturligtvis använda all data man har om sina kunder för att skräddarsy de böcker man vill ge ut och avgöra vilka författare man vill samarbeta med.

Hela Hollywood byggdes på det här sättet. Distributörerna tog makten och konkurrerade ut producenterna genom att själva producera.

Amazon har redan en mängd olika förlag som ger ut böcker.

Den digitala utvecklingen påverkar branschen i grunden. På alla plan håller kartan på att ritas om. 

 

Powered by Labrador CMS