Tillbaka
2010-02-19

Alla vill ha sin bit

Bara ett förlag ger ut den officiella bröllopsboken, men alla vill vara med på den kommersiella festen. Men risken att drunkna i den kungliga bokfloden – full av skvaller, seriositet och klippdockor – är stor.

Sara Djurberg

chen laddar för rojalistisk feber: både förlag och bokhandel hoppas på att dra nytta av bröllopet mellan Victoria och Daniel. Redan har tre böcker om kronprinsessan och giftermålet getts ut. Under våren och sommaren kommer minst fem till, och därutöver flera titlar om monarkin och släkten Bernadotte.

– Det blir stentufft. Jag tror att ett par, tre böcker av de här kommer att segra. Det här är högriskutgivning, säger Johan Moberg, försäljningschef på Norstedts, som i maj ger ut hovreportern Catarina Hurtigs HKH Victoria – ett personligt porträtt.

Exponeringen i boklådorna blir avgörande.

– Det är där slaget kommer att stå, säger Johnny Gustafsson, marknadschef på Forma, som i höstas gav ut Älskade prinsessa av Dag Öhrlund.

Den har hittills sålt i cirka 8 000 exemplar, huvudsakligen i bokhandeln.

Herman Lindqvists Victoria – Drottning med tiden (Bonnier Fakta) har sålt i 25 000 exemplar, varav 13 000 i bokhandeln.

– Över förväntan. Vi var tidigt ute och ville göra en elegantare bok, och författarnamnet säljer i sig. Vi har fått mycket beröm för omslaget – kronprinsessan i jeans är oväntat för en kungabok, säger Sara Nyström, litterär chef på Bonnier Fakta.

Telegrams Förlovningen av Aftonbladets hovreporter Jenny Alexandersson blev där­emot en flopp. Bokhandeln och varuhusen köpte in den, men den sålde inte alls.

– Det fanns inget intresse för en bok om förlovningen, även om den är bra, säger Sanji Tandan, delägare i Telegram.

Kanske var boken – utgiven i april 2009 – för tidigt ute.

Återförsäljarna är i full färd med att lägga upp satsningen inför bröllopet. Under bokhandelns inköpsdagar i februari presenterades en rad bröllopsrelaterade titlar. En viss trötthet märktes, enligt Christian Bang Melchior, förlagschef Tukan:

– »Åh nej, inte en Victoria och Daniel-bok till« var reaktionen när vi sa att vi hade en bok om bröllopet. Det kändes lite som att ställa sig framför Idoljuryn.

Tukan försöker sticka ut och ger, inspirerade av en storsäljande pysselbok med paret Obama, ut en bok med brudparet som klippdockor.

– Intresset verkar vara stort. Vi kommer att sälja den i allt från Ica till JB och Ugglan, säger han.

Men bokhandeln har än så länge en försiktig inköpsstrategi.

– Vi köper in brett av det mesta som presenterades, men inte så stora volymer. Man vet aldrig hur intresset för bröllopet återspeglar sig i bokförsäljningen, säger Thorsten Bengtsson, vd JB-gruppen.

Varuhusen satsar på färre titlar. Icas bokansvariga, Sofia Kronvall, fick kalla fötter av floppen med Förlovningen och sköt fram beställningen på Herman Lindqvists bok. Norstedts bok om Victoria hoppar hon troligen över helt.

Souvenirer som muggar, choklad, t-shirts, samt pyssel- och prinsessböcker blir viktiga för bokhandeln:

– Vi spånar just nu på hur vi ska presentera kampanjen, dels med ett bra utbud av böcker som samverkar med kringprodukter, dels hur vi ska jobba med förlagen, säger Pontus Göransson, inköpsdirektör på Akademibokhandeln.

Förlagen har olika strategier för att vinna pr-kriget och laborerar med tajming, pris, målgrupp och framtoning. I princip alla titlar presenteras som att de ger en unik inblick i den kungliga vardagen.

– Jag tror att den stora ruschen kommer att vara före själva händelsen, precis som med fotbollsböcker inför VM: det är månaderna innan man köper böcker. Vår bok är lite åt det exklusivare hållet med ett utpris på strax under 200 kronor, det gör att vi tror att bokhandeln och nätet blir de främsta försäljningskanalerna, säger Johan Moberg, som gissar att upplagan på HKH Victoria blir 5 000-6 000 exemplar.

Forums försäljningsmål för Victoria: prinsessan privat är 20 000 exemplar. F-priset är lågt för att boken ska sälja i varuhusen.

– Vi har en bra lista på mediehändelser att presentera för återförsäljarna, de är viktiga försäljningsargument, säger Sara Nyström, Bonnier Fakta.

Natur & Kultur förlitar sig däremot på dragningskraften i den »officiella« bröllopsboken, som skrivs av Susanna Popova på uppdrag av hovet. Hon följer paret i förberedelserna och under bröllopet. Boken kommer ut i sommar, efter bröllopet, och omgärdas av hemlighetsmakeri: alla inblandade har skrivit på sekretessavtal.

Finns det då någon plats i yran för monarkikritik? Bonniers ger ut två titlar i en volym: Ja. Monarkins bästa tid är nu av PJ Anders Linder och Nej. Monarkin är inte demokratisk av Per Svensson.

– Jag tror absolut att det finns plats för en intellektuell belysning av den här frågan. Det känns roligt att nyansera och kanske höja nivån i diskussionen om monarkin. Ofta är man så övertygad i sin åsikt att man köper böcker som bekräftar den egna ståndpunkten: det här är en bok som visar båda sidor, säger Martin Kaunitz, förläggare på Albert Bonniers förlag.

På NK Bokhandel har man redan dukat upp för bröllopsfesten: kungafamiljsböckerna har sitt eget bord och flera ligger redan på bokhandelns tio-i-topp-lista.

– Ja, du förstår ju, det här är våra kunder. NK kommer att genomsyras av bröllopsaktiviteter; vi ska bland annat ha kungliga kvällar i bokhandeln och i Bobergs matsal, säger Lena Ek, vd.

 

Kungliga böcker 2009
• Victoria – Drottning med tiden, H. Lindqvist
• Älskade prinsessa – en resa i bilder genom Victorias liv, Dag Öhrlund
• Förlovningen 2009, Jenny Alexandersson
• Drottning Silvias bönbok
• Vår kungafamilj i fest och vardag 2009
• Det kungliga året 2009, E. Tarras-Wahlberg
• Monarkins makt, Cecilia Åse

 

Kungliga böcker 2010
• Ja. Monarkins bästa tid är nu, PJ Anders Linder, Nej. Monarkin är inte demokratisk, Per Svensson, april.
• En brud för kung och fosterland, Lena Rangström, mars.
• Victoria: prinsessan privat, J. T. Lindwall, mars.
• Drottning Victoria av Sverige: om kärlek,plikt och politik, Stig Hadenius, april.
• HKH Victoria – ett personligt porträtt, Catarina Hurtig, maj.
• Den officiella bröllopsboken, Susanna Popova (titel ej bestämd), juli-augusti.
• Ingrid: Prinsessa av Sverige – Drottning av Danmark, Roger Lundgren, mars.
• Maria Eleonora: Drottningen som sa nej, Moa Matthis, april

2019-04-19

Det är fult att ljuga (så varför görs det så ofta?)

FOKUS: En bok om en flertusenårig matlagningstradition fick en diskussion som legat och jäst i decennier att åter bubbla upp. Vem tar ansvaret för böckers innehåll?

Lars Schmidt

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera