Tillbaka

Maktlistan: 1 kategori

2009-09-24
av Johanna Westlund
Här finns två av listans tre agenter – Niclas Salomonsson, en agent som med metoder som rört om i branschen har skapat stora framgångar utomlands för sitt starka författarstall, är den enda a...

Här finns två av listans tre agenter – Niclas Salomonsson, en agent som med metoder som rört om i branschen har skapat stora framgångar utomlands för sitt starka
författarstall, är den enda agent som kvalat in i två kategorier.

 

Agenterna i den här gruppen – Joakim Hansson och Magdalena Hedlund – är två olika typer av agenter. Joakim Hansson är fristående och stridbar, och därmed synlig i branschen. Magdalena Hedlund är den enda agenten från en förlagsagentur som kvalat in. Hon har ingen hög profil, men har i flera år arbetat hårt med Stieg Larssons rättigheter, och påverkar därmed branschen.
I denna grupp finns även Lena Adelsohn Liljeroth. Som kulturminister skulle hon kunna ha betydligt mer makt i bokbranschen än hon utnyttjat. Hennes aktivitet och inflytande i branschfrågor är exempelvis inte tillnärmelsevis lika stort som hennes företrädare Marita Ulvskog.
Kvinnorna bakom bloggen Bokhora är de enda från »nya medier« som placerat sig på listan. Bloggarnas inflytande är än så länge begränsat: de får förlagens uppmärksamhet, de används som pr-kanaler, de blir en direkttråd till läsarna. Men Bokhororna är de enda där inflytandet faktiskt ynglat av sig i annan, vidare påverkan på branschen, som att de nu ger ut ett eget litterärt magasin på Norstedts.
Piratförlagets Mattias Boström är ett annat exempel på en person som använder nya medier för att utveckla och påverka branschen.

 

Lena Adelsohn Liljeroth (pengarna, IG)
Kulturminister
Syns sällan i debatten. Under företrädaren Marita Ulvskogs tid sänktes bokmomsen och Bonniers makt diskuterades. Under Adelsohn Liljeroth har hittills den stora frågan bara varit Kulturutredningen. Effekterna av denna är ännu oklara. I skrivande stund väntas dock ett förslag från Adelsohn Liljeroth i samband med budgetpropositionen.

Bokhororna (inflytandet)
Fem kvinnor bakom bloggen Bokhora
Bokhora har i branschen länge setts som den »hetaste« svenska boksajten. Förlagen tävlar om att samarbeta med dem. Ses som en länk in till medieintresserade, nätorienterade ungdomar. Bokhororna är Jessica Björkäng, Johanna Karlsson, Johanna Lindbäck, Helena Dahlgren och Johanna Ögren.

Mattias Boström (förnyelsen)
Redaktions- och produktions­ansvarig Piratförlaget
Lång erfarenhet inom branschen som författare, innehavare av eget förlag, förläggare på Forum och senare på en rad positioner inom Piratförlaget. Alltid intresserad av nya idéer och den som leder Piratförlagets offensiv inom det digitala området och på nätet. Nätverksbyggare av stora mått.

Yukiko Duke & Magnus Utvik (inflytandet)
Bokpresentatörer Svt
De kommersiellt viktigaste rösterna när det gäller böcker. Bokrecensenter i Svt:s morgonsoffa. (bilden: Magnus Utvik)

Joakim Hansson (inflytandet)
Författaragent Nordin Agency
Äger den tyngsta fristående agenturen i Sverige för ögonblicket, men tappade en hel del starka författarnamn efter att han tagit över Nordin Agency 2007. Bygger sitt inflytande mycket på viljan att slåss för sina författare och ta strid med de stora förlagen. Klarade också av »affären Tönnheim«, som kunde ha hotat agenturens existens, genom öppenhet och tydlighet.

Magdalena Hedlund (inflytandet, doldis)
Författaragent Norstedts Agency
Stieg Larssons agent utomlands och spelar, med tanke på Larssons betydelse både i och utanför Sverige just nu, en viktig roll för den svenska förlagsbranschen.

 

Läs vidare:
Branschens 50 mäktigaste
4 kategorier
3 kategorier
2 kategorier
Doldisarna
IG-listan – de borde ha mer makt
Så gjordes analysen

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.