Att leverera i tid

Chefredaktör Carina Jönsson om problemen med leveranser för näthandeln i jul – och hur det kan påverka försäljningen.

Publicerad
Foto: Sara Mac Key

Den 10:e december tryckte jag på beställknappen. Ganska nöjd med att vara ute i god tid och att klicka hem ett par julklappar till dottern. Beställ senast 11 december 23:59 för säker leverans före julafton, stod det på leksakssajtens hemsida.

Ni fattar vad som hände sen. Jag hörde inte ett pip om det där paketet. Julafton närmade sig. Och passerade. Att ringa kundtjänst var, som ni fattar, ett lönlöst uppdrag.

    Den 28:e december skrev jag ett mejl. Det har jag –  fortfarande – inte fått svar på. Dagen före nyårsafton fick jag ett sms. Paketet hade kommit! Jag hämtade ut det på studs. I låg EN av de två leksaker jag beställt. Den andra har jag fortfarande inte sett röken av. När jag skriver det här står det den 12 januari i kalendern.

Leksakssajten jag beställde ifrån ingår i Adlibrisgruppen. Det är inte bara deras leksakssajt som har haft strul med beställningarna. Även nätbokhandeln, som före julhandeln visade på stort självförtroende när de i SvB uppskattade att de skulle öka försäljningen med 15 procent jämfört med förra året, fick problem.

   Förklaringen: Försäljningen under Black Friday översteg alla förväntningar samt problem med för lite lagerutrymme. Nätbokhandeln tvingades stänga för beställningar några dagar tidigare än planerat, för att inte riskera att inte hinna leverera böckerna i tid till jul. Ett par dagars julhandel gick Adlibris därmed miste om. Under en av de viktigaste veckorna på året.

Vi på SvB har skrivit mycket om näthandelns andra våg och hur folks allt större benägenhet att klicka hem det mesta de behöver via datorn kan komma att påverka nätbokhandeln, men även i förlängningen hota den fysiska handeln.

När jag berättade om mina problem med leksakssajten för några vänner, så där som man gör när saker inte fungerar, sa båda två att de inte beställt julklappar över nätet i år. Anledningen? Den ena hade fem olika utskänkningsställen att hämta varor på, och tvingades runt på alla fem för att hämta upp paket, och tyckte att det blev för meckigt. Den andra har sitt närmsta utlämningsställe i ett köpcentrum, där väntetiden på att hämta ut paket var 40 minuter, vilket blev kaosartat då kön bildades vid ingången till Ica, dit folk vallfärdade för att handla mat till julbordet.

Jag säger inte att jag och mina vänner är en Sifo-undersökning. Men jag tror att näthandeln är ute på riktigt hal is om man inte lyckas leverera varor på ett bra sätt till sina kunder i tid. Speciellt under julen. Ryktet om var man inte ska handla sprider sig fort. I stället väljer kunden en annan näthandel – eller går ut och handlar i butik.

För den fysiska handeln fick försäljningen i jul en seg start direkt efter Black Friday – men de sista två veckorna såg fler aktörer ett rejält uppsving.

Det är inte säkert att det hänger ihop med Adlibris problem. Men omöjligt är det inte.

Powered by Labrador CMS