Bloggen besöker en bokhandel: John Sandoe Books
Hur blev du bokhandlare och hur hamnade du här på John Sandoe?
– En släkting brukade driva Heywood Hill [en annan legendarisk bokhandel där till exempel Nancy Mitford arbetade under andra världskriget] så jag jobbade extra där under tiden jag pluggade, och på den vägen var det. John Sandoe var min lokala bokhandel och 1986 började jag arbeta deltid här. När Sandoe sedan ville gå i pension tre år senare fick jag möjligheten att köpa in mig i företaget.
Vem handlar böcker hos er och varför? Vad är speciellt med John Sandoe Books?
– När jag blev en del av branschen fanns det fortfarande massor av oberoende boklådor, och på ett sätt gjorde vi bara det som alla andra gjorde – det vill säga erbjöd en effektiv service och var skickliga på att sälja böcker. Det är svårt att föreställa sig nu men Chelsea var bohemiska kvarter på den tiden, så det satte också sin prägel på butiken. Vi hade en mer alternativ kundkrets, och gay såklart [John Sandoe var gay]. Saker har förändrats mycket de senaste tjugo åren men de aspekterna finns fortfarande invävda i bokhandelsväggarna.
Så lustigt nog är vad som i dag får oss att stå ut precis det som gjorde att vi var en i mängden förr i världen. Det brukade vara fallet att alla bokhandlare gjorde urval – personalens smak var det som gav en bokhandel dess särprägel. Nu för tiden är det marknadsavdelningar som sitter och väljer ut sortimentet, men vi jobbar fortfarande på det gamla sättet. När man pratar om konst och musik använder man ofta begreppet smak. Pratar man om böcker däremot anses det vara elitism, vilket är synd. Om jag kort skulle svara på varför folk handlar hos just oss skulle jag säga att det är det på grund av vår smak.
Så hur tänker ni när ni köper in böcker?
– Du vet ju själv hur det funkar, man träffar förlagsrepresentanter och säger ja, nej, ja. Vi köper in sådant vi tycker är intressant och producerar fyra kataloger om året med vårt personliga bokurval. Jag kan visa vad jag läser just nu: Thomas, Lucy and Alatau: The Atkinson’ Adventures in Siberia and the Kazakh Steppe av John M Stewart. Den ser kanske specialiserad ut men jag vet att vi kommer sälja säkert 20 exemplar. Varför? Ja, är det för jag tycker om vissa böcker som de säljer mycket här, eller är det för att mina kunder efterfrågar en viss sorts böcker som jag läser och tillhandahåller just dem? Skapar vi våra kunder eller skapar de oss? Det är inte enkelt att svara på den frågan; det är alltid en gråzon.
Vad är nyckeln bakom en framgångsrik bokhandel?
– Det viktigaste är expertis, service och effektivitet. Vi jobbar som vi alltid har gjort, men vi har samtidigt varit tvungna att lära oss att visa upp det på nya sätt. Och det är ju jättekul. Till exempel har vi lagt ner mycket tid på hemsidan de senaste åren, och Instagram har visat sig vara väldigt intressant för oss. Det är svårt att mäta den exakta effekten, men plötsligt kommer det in unga människor med telefonen i högsta hugg som kanske aldrig har varit i en bokhandel tidigare – institutioner som vi har blivit en charmig raritet! Och det är fantastiskt roligt att de kommer, det spelar ingen roll om de inte köper något! Så trots att vi har moderniserats och jobbar med ny teknik har jag har blivit mer och mer medveten om vikten av att bevara det här utrymmet. Det skänker folk en oerhörd glädje att besöka oss, och det känns viktigt att platser som denna fortfarande finns kvar här i London.
Här hittar du John Sandoe Books:
10 Blacklands Terrace, London SW3 2SR
Vad tyckte du om artikeln?