Tillbaka

Från Norstedts till Änglamark

2010-03-17
KF:s nya superorganisation är oblyg så det förslår. Medan Bonniers låter Adlibris fortsätta att vara eget bolag och med största säkerhet tänker fortsätta att hålla Pocketgrossisten på armläng...

KF:s nya superorganisation är oblyg så det förslår. Medan Bonniers låter Adlibris fortsätta att vara eget bolag och med största säkerhet tänker fortsätta att hålla Pocketgrossisten på armlängds avstånd, och medan Natur & Kultur låter Förlagssystem, som man deläger, och Bokia, som man köpt in sig i, befinna sig långt från varandra både inåt och utåt, så gör KF tvärtom.

Man slår man samman förlag, boklådor, nätbokhandel och Coopsbutikernas bokförsäljning i ett enda bolag. Här blir inga dotterbolag som kan ha det egna bolagets bästa för ögonen och konkurrerar internt, här blir det helheten som räknas.

Syftet kan bara vara ett: se till att norstedtsböcker säljs i egna kanaler till god förtjänst. Så har Bonniers gjort i decennier i sina bokklubbar, sedan ett par år kunnat göra  i Adlibris, och kan snart göra via Pocketgrossisten, om man väljer det. Det har inte varit roligt för Norstedts att sitta vid sidan av och titta på.

Nu kommer motdraget och KF:s uppfinningsrikedom börjar säkert i Coop. Där är kunderna inte lika känsliga och priset avgörande.

Räkna med att barnböcker från Rabén & Sjögren kommer säljas högt och lågt.

Sedan blir det fackböckernas tur - matlagning, trädgård, hemmafixare - i framtiden får Coopkunderna främst nöja sig med norstedtstitlar.

Nästa steg: generiska titlar, bokbranschens motsvarighet till livsmedelshandelns egna märken.

I Coop - och Akademibokhandeln för den delen - kommer böcker från eget förlag för exklusiv försäljning i de egna butikerna att trängas på hyllorna.

Änglamark är inget dåligt namn på ett förlag.