Tillbaka

Fyra och ett halvt år senare...

2010-04-22
Den 19 september 2005 kl 16.37 fick jag ett mejl. Det var en inbjudan till ett gratis-seminarium om nya dataprogram för prenumerationshantering och annonsbokning. Avsändaren skrev ”PS. Jag hittade...

Den 19 september 2005 kl 16.37 fick jag ett mejl. Det var en inbjudan till ett gratis-seminarium om nya dataprogram för prenumerationshantering och annonsbokning. Avsändaren skrev ”PS. Jag hittade er på webben”.

 

Jag hade aldrig hört talas om företaget och arbetsuppgifterna med att hantera Svensk Bokhandels prenumerationer hade rätt så nyligen landat på mitt bord. Jag var inte helt nöjd med det system vi hade, där den mesta hanteringen var utlagd på ett externt företag och den tillgång jag hade till systemet var begränsad. Det var ett gammalt DOS-system som lämnade mycket att önska i användarvänlighet och sökbarhet. Jag gick på seminariet.

 

Nu, drygt fyra och ett halvt år senare har vi helt gått över till det nya systemet och sköter hela prenumerationshanteringen själva. Det har varit en lång resa där ”Nytt prensystem” i långa perioder legat allra längst ner på min priolista. Nu när det äntligen är genomfört och jag städar min tjocka plastmapp märkt ”Papper om nytt prensystem” blir jag nästan lite nostalgisk. Genom åren har jag på lediga stunder skannat av marknaden, haft möten med entusiastiska säljare från alltifrån jättebolag till enmansföretag, pratat med referenser, funderat på vad vi behöver, missat en avtalsdeadline som försenade det hela med ett år och gått igenom en komplicerad konverteringsprocess med otaliga felsökningslistor. Det dyker fortfarande upp konstigheter och jag är långt ifrån fullärd men jag börjar klara det mesta. Men jag kan skratta åt den första offerten. Beräknad tid för konvertering 1 dag, installation 1-3 timmar, utbildning 4 timmar. Beräknad tid för support 1-3 timmar under första månaden. HA! Bara telefonsupport första månaden måste varit tio gånger så mycket. Men det var det värt.

 

Prenumerationssystem låter kanske inte som det sexigaste i tidningsbranschen men jag kan säga att det är en himla känsla att kunna skicka en ny kunds första nummer och prenumerationsfaktura samma dag som beställningen kommer in. Jag skulle kunna gå på i en vecka om alla fördelar med vårt nya system, men jag får nöja mig med glada utrop då och då. Till och med mina arbetskamraters förståelse för min entusiasm är begränsad. Jag förstår inte varför, det här med prenumerationer är ju jättekul!