Tillbaka

GÄSTBLOGG: Hönan eller ägget

2016-10-31
Foto: Sara Mac Key

Jag har i tidigare inlägg resonerat om att den fortsatta tillväxten på ljudboksmarknaden både i Sverige och internationellt förmodligen främst kommer att ske genom ett samspel mellan digitala tjänster, förlag och författare. Efter ett besök på Helsingfors bokmässa i förra veckan har jag ett färskt exempel på hur viktigt detta är. 

I Sverige hade vi redan i början av 2000-talet en rätt stor kommersiell ljudboksmarknad där de flesta stora titlarna från olika förlag blev ljudböcker. Bokklubben Lyssnarklubben tror jag hade runt 100 000 medlemmar och både i bokhandeln, bensinmackar och varuhus fanns det böcker tillgängliga för kunderna. Med andra ord fanns utbud av böcker, återförsäljarledet och kundbeteendet på plats. Likt robotdammsugaren 2015 trodde Handelns utredningsinstitut så mycket på främst cd-ljudboken att den redan 2006 utsågs till årets julklapp. Den kommersiella marknaden för ljudböcker började dock efter det vika under några år innan den runt 2010-2011 väcktes till liv och började växa igen. Anledningen var främst att smartphones och nya digitala återförsäljare gjorde utbudet av böcker tillgängligt för fler. Nu är det 2016 med en digital marknad som ännu växer. Varje dag hittar fler kundgrupper ljudboken hos flera svenska och internationella återförsäljare. Förlagen producerar samtidigt ljudböcker som aldrig förr, så det redan stora utbudet blir ständigt större.

När vi i somras började marknadsföra oss i Sverige lanserade vi även Bookbeat i Finland och där kan man säga att förutsättningarna minst sagt var annorlunda. I Finland har det inte tidigare funnits en stor kommersiell marknad för ljudböcker eller ett befintligt kundbeteende och som en konsekvens har inte förlagen producerat så många titlar i det formatet. Den initiala analysen var att om det inte finns en kommersiell marknad som bidrar med intäkter till förlag och författare kommer ingen börja producera ljudböckerna. Den var även att om det inte börjar produceras böcker kommer den kommersiella marknaden aldrig långsiktigt ha möjlighet att växa. I slutändan kommer kundbeteendet bara utvecklas om utbudet av böcker är tillräckligt bra.

Det här är ett exempel på att det inte alltid handlar om vad som kommer först utan den kommersiella marknaden (hönan) och utbudet av böcker (ägget) måste uppstå samtidigt för att ett nytt kundbeteende ska få fäste. Sakta men säkert börjar detta nu ske och snart har alla större förlag i Finland inlett ett arbete med att producera digitala ljudböcker. I vissa fall har vi även dragit vårt strå till stacken för att få bollen i rullning och hjälpt till att producera böcker vi tror fungerar bra som ljud under namnet ”Made by BookBeat”.

Uttrycket ”Leapfrogging” brukar användas för att beskriva ett stort utvecklingssprång som ett land tar när de hoppar över sämre lösningar från tidigare utvecklingssteg och direkt tar till sig den bästa lösningen som finns tillgänglig. Om förlag och digitala återförsäljare hittar ett sätt att samspela blir det intressant att se om Finland blir ett exempel som leapfroggar sig förbi en kommersiell marknad för den fysiska ljudboken och blir digitala direkt. 

Bonusläsning – vi hoppar tillbaka 10 år till Helsingborgs Dagblads två artiklar om årets julklapp 2006:

http://www.hd.se/2006-11-20/sa-lyssnar-du-pa-arets-julklapp

http://www.hd.se/2006-12-03/hur-farlig-ar-arets-julklapp

De innehåller godbitar som nedan om olika formats fördelar samt utforskar farorna med fenomenet:

Kassettband.
Stenålder så klart men ack så enkelt. Bara i med bandet och lyssna. Utbudet av kassetter är dock inte lika stort som cd-skivorna.”