Tillbaka

GÄSTBLOGG: Hur ska vi följa John?

2016-10-28
Foto: Sara Mac Key

I föregående inlägg gick jag igenom att anpassningen till olika format och målgrupper inte är en nyhet för bokbranschen samt vad jag tror varit Netflix framgångsfaktorer i en annan bransch. I det här inlägget kommer som utlovat några exempel på hur jag tycker vi, författare och förlag kan ”Följa John/Netflix” på bästa sätt.

• Först av allt måste vi inse att ljudboksmarknaden växer explosionsartat i hela världen och det är främst med de hundratusentals berättelserna som redan finns där ute. Innehållet är uppenbarligen inte helt fel. Därför bör fokus främst ligga på att bli bättre på att förstå varför vissa böcker fungerar för olika målgrupper och hjälpa förlagen att producera fler av dessa istället för att på kort sikt uppfinna hjulet igen. 

• Digitala format ökar bredden av ständigt tillgängliga böcker en knapptryckning bort och målgruppsanpassade rekommendationer gör trots det att urvalet ändå kan bli relevant för olika användare. Det medför att vi inte behöver bli enkelspåriga i vad en ljudbok måste vara. Jag tror inte att bara en typ av böcker kommer att fungera som ljud samtidigt som vissa oavsett hur mycket det här formatet växer kommer att passa bäst för läsning. 

• Hjälpa förlagen bygga långsiktiga författarskap där det kontinuerligt kommer nya böcker där lyssnaren får möta samma karaktärer igen. Särskilt digitalt, där de tidigare delarna alltid finns tillgängliga, kommer nya lyssnare börja hitta och uppleva författarens böcker från start varje dag.

• Förbättra användarupplevelsen och produktionen så att det alltid går att uppleva en ljudbok lika dramaturgiskt uppdelat som avsnitt i en serie baserat på de kapiteluppdelningar som redan finns till i detta syfte.

• Ta tillvara på distributionsformens fördelar och tillsammans med förlag våga experimentera med nya författare eller med nya berättelser av etablerade författare. När en kund har en lyssna-knapp bredvid en bok istället för en köp-knapp är tröskeln till att testa något nytt nästan obefintlig samtidigt som reaktionen går att läsa av direkt. Detta öppnar även dörrarna för att, med begränsad risk, testa författarskap och berättelser på nya marknader. 

Det här är bara några exempel på vilken roll vi som digital tjänst kan ha för att säkerställa att vi får mer och bättre innehåll för flera olika målgrupper. I slutändan är det förmodligen vår bästa väg mot att skapa kontinuerlig lyssning och via det ökad lojalitet när nytt eller upphackat innehåll för sakens skull aldrig efterfrågats av användarna. Däremot mer av den bredd av kvalitet som fick de att börja lyssna från början. 

Läs Niclas Sandin förra blogginlägg här.