Tillbaka

GÄSTBLOGG: Ska vi följa John?

2016-10-26
Foto: Sara Mac Key

En av de vanligaste frågorna jag fått som ny digital aktör från människor utanför branschen är: ”Ska ni börja skapa eget innehåll som Netflix gör?” Här följer lite tankar om Netflix framgång samt vad vår roll i innehållskapandet kan bli på sikt. På ett tidstypiskt sätt har jag hackat upp inlägget i två avsnitt, inklusive cliffhanger, för att göra det mer lättuggat.

Det har alltid experimenterats med nya sätt att lägga upp en bok i form av disposition och kapitelindelning för att göra det enkelt för läsaren att uppslukas av den och steg för steg arbeta sig fram till slutet. I vissa fall har det passat att en bok är lång och i andra fall kort. I vissa fall fungerar den som inbundet och i andra fall blir den succé först som pocket. Det har även inom ljudboksformatet experimenterats sedan flera decennier tillbaka, främst internationellt, med att ge ut två versioner av böcker: ”Abridged” och ”Unabridged”. Den senare är originalupplagan och den första är en förkortad version som i vissa fall även justerats avseende innehåll för att göra den mer lättlyssnad för vissa målgrupper. Vetskapen om att upplevelsen av en berättelse kommer vara olika för olika personer och i olika format är därmed ingenting nytt.

Med det i åtanke är det intressant att se hur snabbt ett ängsligt ”Följa John/Netflix”-beteende efterfrågas av digitala aktörer. Det är ängsligt när vi här redan har en bransch som i hundratals år skapat berättelser för olika målgrupper, format och marknader. Netflixs framgång skapades främst för att de bytte fokus från dvd-försäljning till sin digitala modell. Som en konsekvens kunde de då lätt skala sin användarvänliga tjänst till nya marknader och enkelt distribuera innehåll till fler. Först efter att de blivit ett världsfenomen lade de för några år sedan till HBOs befintliga koncept: serieproduktioner med hög budget där kreativ frihet ges till de största skådespelarna och regissörerna för att skapa kvalitet. De satte igång en ambitiös miljardsatsning på att själva producera och distribuera ett innehåll som det redan fanns behov av på marknaden till en målgrupp som nu sträckte sig över hela världen. Den stora spridningen till alla marknader de fanns på trots att de valde att exkludera alla andra kanaler kunde motivera den stora investeringen i kvalitet. Sådan kvalitet som tog längre tid än en film att konsumera och som folk uppskattade så mycket att de efterfrågade en ny säsong. Konsumtionsbeteendet för serier som direkt släpps i sin helhet påminner på många sätt om det för böcker. Detta när man även här kan bli helt uppslukad i en längre berättelse som man tar till sig kapitel efter kapitel och helt plötsligt har en hel kväll, natt eller helg försvunnit. Sedan kommer ett års eller flera års olidlig väntan på ”nästa säsong”/”bok från samma författare”.

Vad vill jag ha sagt?

Vi bör inspireras av Netflix men på ett sätt som utgår från tusentals förlag och författares befintliga arbete med att under kreativ frihet skapa beroendeframkallande berättelser för olika format och målgrupper. Det arbetet bör vi koppla ihop med alla nya digitala möjligheter. Det har alltid pågått gissningar om målgrupper, format och funnits en vilja att experimentera mer för olika författare och hitta enklare sätt att nå ut till nya marknader. Just detta har aldrig varit lättare än nu. I nästa inlägg ger jag exempel på hur vi kan följa John på bästa sätt.