Låt oss tala om Amazon
Det finns något som heter Amazon och som gör folk väldigt stressade där jag jobbar. Man pratar om the A-word och the A-word bör enligt många helst inte nämnas. Alls. Detta är naturligtvis ett stort problem då det knappast är någon hemlighet att kunden kan köpa samma bok för halva priset online (ett undantag utgörs av de riktigt till åren gångna aristokratiska herrar och damer som absolut inte har tillgång till eller förståelse för fenomenet internet). Det händer att varken jag eller kunden nämner the A-word, men det säger sig självt att det allt oftare kommer upp. Personligen blir jag lika exalterad varje gång.
För det finns faktiskt mängder av anledningar för kunder att inte köpa böcker på Amazon. Inte bara det faktum att de inte betalar skatt och är ett hemskt företag, utan för att det vi har att erbjuda, när det kommer till fysiska böcker, är så mycket bättre.
Till att börja med har vi fysikaliteten som sådan. Jag menar, vem vill inte känna, titta och bläddra i en bok innan de bestämmer sig för att köpa den? Ordet på allas läppar för tillfället är ’discoverability’, och det ’gap’ eller tomrum som uppstår när kunden inte har möjlighet att upptäcka nya böcker. Detta är den fysiska bokhandelns största försprång, och det bör utnyttjas och påpekas till max. Jag kan prata i evigheter om vikten av intressanta och nytänkande displayer och sätt att organisera böcker på ,vilka får kunden att upptäcka något nytt och oväntat. Det är just precis vad den fysiska bokhandeln bör handlar om!
Den kompetensen vi som jobbar i bokhandeln har att erbjuda är en annan ovärderlig aspekt. Men trots att detta oftast är det första som nämns i samband med bokhandelns fördelar är det chockerande hur ofta jag går in i en bokhandel där personalen tydligt inte är läsare. Och dessutom är helt ointresserade av mig – både i England och Sverige. Där jag jobbar har vi gjort oss ett namn genom att vara kunniga och extremt serviceinställda, men det är ett förtroende som har byggts upp över tid. Jag var själv till en början närmast förvirrad över hur tålmodiga och vänliga mina kollegor var med alla kunder, även när vänligheten var långt ifrån besvarad eller det var uppenbart att kunden i fråga inte tänkte köpa något.
Slutligen kan en fysisk bokhandel erbjuda både en större tillgänglighet och bredd än Amazon. Det är en myt att Amazon ”har” allt. Bara för att de har en sökträff för den bok du söker finns det ingenting som säger att de faktiskt kan leverera den inom en vettig tid. Vi, å andra sidan, kan nästan alltid garantera leverans nästföljande dag, så länge boken är i tryck och distribueras inom Storbritannien. Och kunden behöver inte betala frakt. Vi uppmuntrar dessutom kunderna att utforska nya titlar och författarskap, och här kommer vi tillbaka till ’discoverability’. Vår kunskap erbjuder en bredd som Amazon omöjligt kan matcha.
Jag diskuterar gladeligen fenomenet Amazon med kunder varje dag. Det faktum att kunden kommit ända fram till kassan i en bokhandel tyder ju också på att de redan gjort ett medvetet val. Vill vi behålla en levande bokhandel? Då måste vi prioritera hur och var vi väljer att spendera våra pengar. Och det är något de allra flesta kunder förstår. Så länge vi är villiga att prata om det och göra det värt det, genom att erbjuda en kompetent och inspirerande bokhandel i gengäld.
Vad tyckte du om artikeln?