Bonniers arrogans är skadlig för medieklimatet

I ett arrogant utspel i förra veckan lyckades Bonniers i ett slag skada sitt flaggskepp Dagens Nyheters trovärdig­het på ett sätt som man inte ser så ofta i Sverige. Man låter Bonnierägda Adli...

Publicerad

I ett arrogant utspel i förra veckan lyckades Bonniers i ett slag skada sitt flaggskepp Dagens Nyheters trovärdig­het på ett sätt som man inte ser så ofta i Sverige. Man låter Bonnierägda Adlibris öppna nätbokhandel i Dagens Nyheters namn. Som tack får DN, också de Bonnier­ägda, procent på omsättningen.

När det gäller Adlibris är de troligtvis väldigt nöjda över den tidiga julklappen från ägarna. Men på Dagens Nyheter borde man vara oroad över att bli utnyttjad och nersolkad av penninghungern. I synnerhet de anställda på kulturredaktionen.

Men det är de inte.

I en artikel slår DN och dess kulturchef Maria Schottenius fast att det hela handlar om ökad läsarservice, att andra internationella tidningar gör samma sak och att det inte hotar den oberoende journalistiken.

Ökad läsarservice? Okey. Men tyvärr Schottenius, brittiska The Guardian, som du hänvisar till, erbjuder läsarna att köpa recenserade böcker på nätet via tidningen. Det och enbart det. Tidningen erbjuder ingenstans en fullfjädrad nätbokhandel. Varför? Därför att de kan räkna ut konsekvenserna.

Gå in i deras arkiv och se vad de skriver. De vill inte vara orsaken till att fysiska boklådor riskerar att försvinna på grund av att tidningen går ut och konkurrerar med dem.

Jag undrar vad DN:s kulturredaktion och dess läsare gör om detta utspel blir tungan på vågen för till exempel Hedengrens och NK Bokhandel i Stockholm? Två välsorterade, oberoende boklådor som sliter hårt för att överleva.

Vad händer om Bonniers kommer undan med detta? De kan öppna nätbokhandel via Sydsvenskan i Malmö. Då dör kanske Hamrelius bokhandel med flera andra. Sedan kommer Amelia, Allt om Mat och andra media med sina verisoner av en nätbokhandel. Därefter börjar de, precis som Amazon, att sälja elektronik och andra konsumentvaror.

Varför inte? Pengar att tjäna.

Maria Schottenius säger, på en direkt fråga, att kulturredaktionens oberoende inte är hotat.

Hallå, någon hemma?

Låt mig, för klarhetens skull, berätta för Schottenius och DN:s kulturredaktion att oberoendet är det omvärlden som värderar och avgör, inte fint tal från den egna redaktionen.

Jag har svårt att se hur DN i framtiden ska kunna skriva om läget för bokhandeln eller intervjua en bokhandlare. Den första reaktionen inom bokbranschen måste bli att lägga på luren eller inte uttala sig. Vem vet om artikeln blir negativ och därmed, i praktiken, ett stöd för DN:s egen bokhandel?

Nyttiga idioter kallas de, journalister som låtsas som ingenting och gör drängtjänst.

Oavsett om de själva är medvetna om det eller ej.

Ur Svensk Bokhandel nr 21-2008

Powered by Labrador CMS