Amazon berör oss

Jeff Bezos köper Washington Post. En stormrik ägare till världens ledande internetvaruhus, Amazon, köper för egna pengar en av världens mest kända och bästa tidningar. Men bara lugn, säger han till medarbetare och läsare. Den journalistiska verksamheten ska fortsätta precis som förut. Två frågor bara: Ska man tro honom? Och: Vad kan det ha med oss att göra?

Publicerad

Jeff Bezos köper Washington Post. En stormrik ägare till världens ledande internetvaruhus, Amazon, köper för egna pengar en av världens mest kända och bästa tidningar. Men bara lugn, säger han till medarbetare och läsare. Den journalistiska verksamheten ska fortsätta precis som förut.

Två frågor bara: Ska man tro honom? Och: Vad kan det ha med oss att göra?

Man ska inte tro honom, i alla fall inte om man anser att en tryckt tidning är en sak, en nättidning en annan. För om 20 år finns det inga tryckta tidningar alls, tror Bezos. Utom möjligen i lobbyn till lyx­hotellen. Nu behöver han ju inte tro längre, nu kan han bara »deleta« tryckeriet.

Ingenting som Amazon eller Jeff Bezos rör vid förblir vad det var. Det är det många som beundrar honom för. 

Men vad har det med oss att göra? Jo, Amazon håller inte bara på att revolutionera bokdistributionen, mycket vill ha mer. Nyckelordet är: e-böcker.

Amazon är redan USA:s ledande e-boksförlag, eller snarare producent av e-böcker eftersom det till allra största delen handlar om egenpublicerade e-böcker där »förlaget« står för stavningskontroll och åtar sig att stoppa porr och terrorism. Men nu har man också startat mer traditionell förlagsverksamhet och knyter kända, kommersiellt starka författare direkt till sig. Och vi vet numera vad som följer i Amazons spår: priskrig, boklådor läggs ner (Borders slog igen 2011, Barnes & Noble kämpar med stora förluster) och storförlag (Penguin och Random House) fusionerar i tappra försök att rusta sig inför slutstriden.

Amazon siktar på kontroll av hela kedjan, från författare till läsare. Vertikal integration, fast från andra hållet, liksom, nerifrån och upp.

Vem ska bjuda emot? När Random House och Penguin slår sig samman motsvarar deras börsvärde cirka en 30-del av Amazons. Trots att de kontrollerar 25 procent av världsmarknaden för allmänutgivning. För att köpa Washington Post behövde Jeff Bezos bara krafsa i pluskan, priset var 1,6 miljarder kronor – förmögenheten uppgår till 250 miljarder kronor.

Amazon är inte här, inte än. Men det är på väg. I Tyskland pågår kulturkampen mellan Amazon och den tyska bokbranschen, världens tredje största bokmarknad. Amazon etablerar sig där som distributör av e-böcker på sin egen plattform Kindle. Branschen kräver öppenhet mellan plattformarna, så kallad interoperabilitet, det vill säga att e-böckerna ska kunna läsas på vilken platta som helst. Amazon vägrar. EU-kommissionen höjer tonen, bäva månde Amazon.

Tyskarna kräver fortsatta fasta bok­priser, Amazon protesterar. E-böckerna, som i skattehänseende inte alls är böcker utan tjänster, är hävstången. Fortsätter de att vara tjänster får Amazon sätta vilka priser de vill. Då rämnar fastprisfortet. Frågan är uppe i den nyligen inledda slutfasen av de europeisk–amerikanska frihandelsförhandlingarna. Vinner Amerika – det vill säga det blir förbjudet för Tyskland och Europa att »skydda« sin bokkultur och i förlängningen all annan kultur – finns det ingenting som kan stoppa Amazon.

Allting som Jeff Bezos gör handlar om oss.

Svante Weyler

förläggare

Weyler förlag

Powered by Labrador CMS