Boken har förlorat en del av sitt värde

Det började för ganska länge sen, det var sommaren 1998. Med julinumret av Damernas Värld fick man med en hel bok, Sprängaren av Liza Marklund. Den hade samma format och layout som tidningen...

Publicerad

Det började för ganska länge sen, det var sommaren 1998. Med julinumret av Damernas Värld fick man med en hel bok, Sprängaren av Liza Marklund. Den hade samma format och layout som tidningen den såldes tillsammans med och liknade inte ens en bok. Men det kändes väldigt lyxigt och nytt att få med så mycket läsning med tidningen.

Jag minns att jag hade med den till sandstranden och att det var lite besvärligt – sidorna fladdrade runt i vinden och den blev både blekt och skrynklig – men jag läste den. Och jag tror nog att den fortfarande ligger kvar i mina föräldrars sommarstuga i en låda full med gamla nummer av KP och Kalle Anka.

Sen kom gratisexplosionen. Inte en månadstidning kunde vara utan en sommarpocket som bonus. Som förläggare var man överlycklig! Vilken lysande marknadsföring av förlagets deckarförfattare! Vilket härligt och generöst sätt att sprida bra författarskap över hela landet mitt under den läsvänliga semestern!

Och så var det ju bra för försäljningen av författarens nästa bok i original­­­utgåva – alla inblandade tjänade alltså på affären.

Men åren har gått. Min pockethylla har fyllts av gratisböcker som jag inte läst, som dåliga samveten står de där och påminner mig om alldeles för många onödiga tidskriftsköp.

Och numera är hemmet även fullt med osedda dvd-filmer, oanvända strandkassar, oöppnade sminkförpackningar, plastiga necessärer och linnen av sämre kvalitet – allt är gratisgåvor som lagras för att så småningom dumpas hos Myrorna eller i grovsoprummet.

När jag besöker den stora loppisen på landet är det alla dessa gratisprylar som fyller borden, och hos var och varannan försäljare ser jag just de böcker som jag så stolt bidrog till att sprida över landet. Det känns sorgligt att se att de inte ens går att sälja för en krona styck trots att det är uppenbart att ingen ens öppnat pärmarna.

Nu tycks vi vara inne i en anti-konsumtionsvåg som säkert kommer att hålla i sig några år. Och jag är bergsäker på att det är fler än jag som tittar på sina överfulla bokhyllor i sina fullproppade hem och funderar över hur många av böckerna man aldrig läst. Och om det faktiskt kanske är dags att läsa de böcker man redan har istället för att nappa på ännu ett gratis­erbjudande.

Helt säkert har allt detta gratisgödslande lett till att boken som vara har förlorat en del av sitt värde, för varför betala för något som du kan få utan att betala en krona var som helst och när som helst?

Men motreaktionen är förhoppningsvis snart här så att vi får se hur de unika banden, de genomarbetade böckerna och det väl utförda hantverket kommer att hitta fram till en ny generation. Ungefär som vinylskivan som sakta men säkert börjar återta marknadsandelar efter att ha varit mer eller mindre stendöd i tjugo år. Det är i alla fall inte fel att hoppas …

Nina Wadensjö

Förlagschef

Alfabeta

Powered by Labrador CMS