Tillbaka

Bokhandlare söker nytt jobb?

2012-02-22
av SvB
Foto: Foto: Ola Kjelbye
Jag har just varit två vändor på Coop och fyllt kundvagnen med bland annat Leif GW Persson Gustavs grabb för 49 kr, Jan Guillous Brobyggarna också 49 kronor och Mera Halv åtta hos mig för 69 kr...

Jag har just varit två vändor på Coop och fyllt kundvagnen med bland annat Leif GW Persson Gustavs grabb för 49 kr, Jan Guillous Brobyggarna också 49 kronor och Mera Halv åtta hos mig för 69 kr, f-priset på den sistnämnda är 139 kronor. Det är billigare för mig som bokhandel att handla där. Priserna är inklusive frakt och moms dessutom. Jag vet att liknande priser även finns på Willys och Rusta.

Vad tycker författarna till dessa böcker, knappt halvåret gamla, om att de slumpas bort på det här viset? Var författarskapet inte värt mer? Coop har dessutom en massa andra inbundna böcker för 39 och 49 kronor. Så billigt har det väl aldrig varit? Konstigt eftersom f-priserna har höjts de två senaste åren.

Jag är övertygad om att fler och fler kunder fattar att man inte ska köpa storsäljare före jul. Vänta till bokrean så kan du köpa dem mycket billigare än en pocket.  Vad innebär detta för bokens värde?   Tror ni att andra märkesvaror som Orrefors, Kosta Boda, Odd Molly, Tiger, Louis Vuitton, Efva Attling, Apple med flera skulle acceptera att deras varor såldes till dessa priser; slängdes i en kundvagn och rullade på kassabandet tillsammans med mjölk, köttfärs och purjolök? Nej naturligtvis inte. Det vore ju att förstöra märkets anseende och därmed värde och framtid. Våra förlag, och även författare, är ju själva varumärken som står för kvalitet.  Det går inte ihop!

Men vems är felet? Ja, inte kan bokhandeln sälja tre exemplar till fullt pris och tro att kunderna inte fattar. Inte heller kan vi följa dessa låga priser, det blir röda siffror i slutänden. Okej, vi har ett mycket större sortiment, men det räcker inte. Vilka bokhandlare finns kvar som sedan ska lansera de nya, framtida storsäljarna?  Ska nätet kanske fixa detta? Det tror jag är knappast. Det är fortfarande bokhandeln som är showroom för nya författare.

Vad svarar då förlagen? Jo, de säger förstås att de inte kan styra varuhusens priser Men varför då överhuvudtaget erbjuda nya böcker till rea? Om man nu ändå vill det, kan man självklart också ha överenskommelser där man säljer nya böcker till rea om utpriset inte understiger en viss nivå. Detta tjänar alla på.  Coop går väl inte heller så bra som framgått, men ska varuhusen därför få förstöra en hel bokmarknad med förlagens benägna bistånd?

 Varför tänker inte förlagen längre än näsan räcker?

 

Gunnel A:son Hedenblad

Böcker & Blad