Dags att återerövra bokhandeln

Det enda positiva med nyheten att Bonniers börjar samarbeta med Rusta är att vi äntligen förstår att vi måste agera. Vi har ganska länge i...

Publicerad

Det enda positiva med nyheten att Bonniers börjar samarbeta med Rusta är att vi äntligen förstår att vi måste agera.

Vi har ganska länge insett att det är dags att återerövra bokhandeln och artikeln i SvB 10/09 fick oss att förstå att nu går det inte att vänta längre. Vad vi inte hade räknat med var att vi tydligen också måste rädda boken. För om inte nya böcker ska tyna bort på en pall någonstans mellan torkarblad och limpistoler innan de ens är ett år gamla, blir vi nog tvungna till det också.

Och vi vill verkligen, vi är oerhört angelägna att återta positionen som det första och bästa alternativet när man ska handla böcker.

Det är bokhandeln som har kunskapen, servicen, intresset, stämningen, miljön och ett historiskt perspektiv som är ovärderligt och som gör att vi utan tvekan är de som kan göra förlagens produkter mest rättvisa.

Vi vill dessutom sälja alla förlagens böcker, inte bara de på topp 20-listan.

Hos oss har Läckberg en lika självklar plats som Pynchon, Bolaño står bredvid Clancy och Rutiga kokboken trängs i hyllan tillsammans med en bok om grappa.

Vi drivs av en stor och sann kärlek till litteratur i synnerhet, kultur i allmänhet och inte minst folkbildning, precis samma saker som ett förlag borde tycka är viktigast.

Allt detta till trots känner vi oss väldigt motarbetade. Förlagens ständiga utspel om satsningar märks aldrig hos oss.

I stället för att vårda den inarbetade försäljningskanal bokhandeln är, jobba tillsammans med oss, hjälpa till att utveckla och förnya vår verksamhet för ett bättre resultat för både förlag och bokhandel (nej, vi är inga kulturkoftor som lever på solsken och rumänsk lyrik, vi är företagare som givetvis också måste och vill tjäna pengar), så väljer man att i bästa fall konkurrera med oss genom ofattbara avtal med andra försäljningskanaler, och i sämsta fall ignorera och helt utesluta oss ur diskussionen kring framtiden.

Lägg därtill ständiga försämringar när det gäller införsäljning, svårigheten att få till stånd samarbete kring marknadsföring och evenemang, löjligt låga rabatter och ofta omöjliga villkor, så har ni vardagen för en oberoende bokhandel i dag.

Att vi är ett under av uthållighet som fortfarande håller på är att ta till i underkant. Men vi, till skillnad från Bonniers marknadschef Håkan Rudels, är trots allt väldigt hoppfulla och inspirerade och tror på den tryckta bokens framtid (SvD 23/5), något som enligt oss inte behöver stå i motsats till den oerhörda tekniska utveckling som sköljer över oss och branschen.

För vi är helt övertygade om att ju mer blogg, twitter och Kindle vi använder, desto större kommer suget bli efter riktiga böcker och framförallt riktiga möten mellan levande människor, och då finns vi här för att tillgodose de behoven.

Kajsa Kallio

Lena Göranson

Lina Andréasson

BJÄRE BOKHANDEL

Powered by Labrador CMS