DEBATT: ”Initiativet är både konsumentfientligt och förödande”

Nyheten att Ugglans styrelse undersöker förutsättningarna för att återinföra fasta priser på böcker, något som även Författarförbundet stöttar, får Sakari Luovio, Nordic Sales Manager på Adlibris, att reagera.

Att författarförbundet och aktörer i fysisk handel höjer rösterna om fasta bokpriser är förstås problematiskt för oss som sitter i förarsätet för att författarnas berättelser ska nå den potentiella läsaren. Initiativet är både konsumentfientligt och förödande för förlagen och därmed litteraturen och läsandet i stort.

Fasta priser skulle mest sannolikt betyda betydligt högre priser på nyheter, detta samtidigt som branschen genom prenumerationstjänsterna de senaste åren har lärt konsumenten att värdet av tusentals berättelser är 169  kronor i månaden. I en tragedi med fasta priser skulle konsumenten således behöva förstå och acceptera att värdet av EN fysisk bok faktiskt är 200-400 kronor och ingenting annat. Det är något som länder som Norge med sin fasta prissättning där en inbunden nyhet kostar runt 349-399 norska kronor, fått se konsekvenserna av i år; det har varit det sämsta året för den fysiska boken sedan 2012, där till exempel försäljning av skönlitteratur rasar med hela 13 procent. Samtidigt kan den norska konsumenten välja bland tusentals berättelser från en ”kjempefin” katalog från de digitala tjänsterna för 199  norska kronor i månaden antingen som ljud- eller som e-böcker.

I Frankrike i sin tur anger 20 procent av konsumenterna som inte köper böcker de höga priserna som den främsta anledningen till detta. Att Frankrike har lyckats behålla sin fysiska handel bättre än länderna med fri prissättning må vara ett faktum, men likaså potentialen om en litterär renässans om priserna släpptes fria.

Att vi överhuvudtaget har denna debatt är rätt absurd i en värld där konsumentbehovet borde styra våra beslut. Vårt fokus borde ligga på hur vi kan bli bättre på att nå ut med litteraturen till potentiella läsare. Vägarna finns redan här. Att förstå dagens och morgondagens bokkonsument är obligatoriskt för förlagens och återförsäljarnas fortsatta framgång. Att nyttja internet och dess enorma kraft vad det gäller att nå ut till potentiella läsare genom effektiv marknadsföring i de digitala kanalerna, eller via författarnas egna kanaler, är lika kritiskt för ett förlags överlevnad som att hitta författarskap och berättelser som konsumenten vill läsa. Det faktum att den potentiella läsaren är nåbar dygnet runt några klick borta från ett köpbeslut är en fantastisk möjlighet. 

Istället för att driva konsumentfientliga initiativ bör fysisk handel, precis som vi inom e-handeln, ha all sin fokus på att optimera och utveckla sitt kunderbjudande och nå ut till konsumenten. Att införa fasta priser skulle vara motsatsen till detta med förödande konsekvenser för litteraturen.

Sakari Luovio

Nordic Sales Manager B2C, Adlibris.

Powered by Labrador CMS