Lär av en lanthandlare

Man måste ibland räkna i kronor och ören och inte i procent, sade Ica-handlaren nere i byn häromdagen. Han är den ende som med framgång lyckats bedriva en välförsedd lanthandel i 20 år här i...

Publicerad

Man måste ibland räkna i kronor och ören och inte i procent, sade Ica-handlaren nere i byn häromdagen.

 

Han är den ende som med framgång lyckats bedriva en välförsedd lanthandel i 20 år här i de kringliggande skånska byarna. Vad han menade var att han när priset på nötkött är som högst inte kan lägga på samma procentsats som han brukar lägga på normalt.

Då skulle han inte få något sålt, folk skulle åka till stan och handla. Istället lägger han på det antal kronor som han normalt brukar få i mellanskillnad, det ger honom samma antal kronor i vinst som annars, och han får köttet sålt och nöjda kunder som stannar kvar.

När han berättar detta tänker jag på bokhandeln. Hur jag i till exempel den underbara stora Stockholmsbokhandeln kunnat hitta allt möjligt. Men där priset sedan fått mig att stoppa. Över femhundra spänn för en bok som jag på Adlibris kan köpa för cirka 300. Där går gränsen. 400–440 kronor hade jag betalat rakt av – för att de håller böckerna på lager, gör det möjligt för mig att leta upp böckerna, för att jag kan ta dem med mig på en gång. Men inte 550 kronor.

Utifrån lanthandlarens exempel inser jag att stora delar av bokhandeln genom procenttänkandet troligen tänker fel och bidrar till att gräva sin egen grav. Man måste räkna i kronor och ören på en del böcker. Säg att 430 kronor i utpris gett 180 kronor i vinst. Det är ändå den dubbla vinsten jämfört med vad de flesta böcker ger. Boken säljer, kunden – det vill säga jag – återvänder och köper fler böcker.

Bokhandelskedjor och bokhandlare: jag tror det är dags att tänka om vad gäller en del av prissättningen. Lär av den framgångsrika Icahandlaren som klarar sig utmärkt trots konkurrensen från ett antal stora lågprisvaruhus på en mils avstånd.

Brutus Östling

Förläggare

Symposion

Powered by Labrador CMS