”Vi måste vara självkritiska”

Johan Kleberg, vd för Adlibrisgruppen

DEBATT.


I det senaste numret av SvB berättade Adlibris vd Johan Kleberg att han vill sänka priset på ny skönlitteratur avsevärt. Det väckte starka reaktioner i branschen. Nu svarar Johan Kleberg på kritiken.

Mitt uttalande, i SvB nr 5 2017, kring den förlegade prissättningen av nyutgiven skönlitteratur tycks ha potential att bli startskottet till något så omväxlande som en offentlig branschdiskussion.

Sedan 1997 har Adlibris lyckats tillgängliggöra en fantastisk bredd av författarskap till lägsta möjliga priser. Detta genom att kombinera styrkan i vår digitala försäljningskanal med en passion för böcker och ett outtröttligt läsar-, kostnads- och leveransfokus.

När det gäller faktaböcker, barnböcker, kurslitteratur och pocket är onlinebokhandeln framgångsrik. När det gäller nyutgiven bred skönlitteratur måste vi dock vara självkritiska och konstatera att våra kunder sedan länge har genomskådat vår bransch utgivningsstruktur och prisbild. Vi motiverar en hög prissättning på nyreleaser, inte med en stark berättelse, inte med ett spännande författarskap utan med att läsaren vid utgivning endast kan köpa boken i ett otympligt format.

Och sedan blir vi förvånade när kunder väljer att vänta i sex månader och köpa exakt samma berättelse i ett smidigare format till ett lågt pris.  

När Mats Ahlström, som representant för den krympande detaljhandelskanalen, hävdar att jag har en ”oförblommerad okunskap om de ekonomiska realiteterna i branschen” undrar jag vilken bransch han hänvisar till? När det gäller bokbranschen så är den viktiga delen givetvis författarna. Författare vars förlag, såsom är allmänt känt, av ljudboksabonnemangstjänsterna får en ersättning ned mot 20 kr för en nyutgiven skönlitterär bok.

Samtidigt beundrar jag och sporras av det arbete de digitala ljudbokstjänsterna gör. De har tagit ledartröjan i att utmana den existerande prismodellen, någonting vi alla borde inspireras av.

Med bestämdhet tänker jag fortsätta med denna okunskapens populism. Såväl Adlibris omfattande kunddata som en rad undersökningar visar att bokläsaren inte ser ett mervärde i en skönlitterär bok för att den är inbunden. Det är givetvis författarskapet och bokens aktualitet som påverkar läsarens betalningsvilja. Respekten för existerande och framtida läsares ekonomiska realitet underskattas. Detta blir extra plågsamt då förlag, författare och många återförsäljare lägger all marknadsföringskraft vid lanseringen när prislappen är oattraktiv för flertalet läsare. 

Men ha förtröstan, lösningen är enkel. Gör som i England och släpp en häftad version på utgivningsdagen. Ett produktionseffektivt format som passar utmärkt för läsning i såväl sängen som på bussen. Sätt ett avsevärt lägre f-pris än det på dagens inbundna bok men ett högre än dagens storpocket. Sitt sedan lugnt i båten. Om det finns skäl att ge ut boken i pocket efter något år gör det till ett högre f-pris än idag. Säkerställ sedan att författaren får lika mycket betalt för sin nyutgivna bok oavsett om den säljs i fysisk eller digital form, eller om den ingår i en abonnemangstjänst eller säljs styckvis. Den totala intäkten för såväl förlag som för författare för det skönlitterära verket ökar. Många läsare som i dag inväntar pocket kan istället köpa boken när den är ny och då, just det, förlagen och författarna aktivt jobbar med dess lansering. 

Givetvis är ingen struktur bättre än att det finns massor av goda skäl till att göra undantag, experimentera och gå emot ovanstående. Gärna ihop med oss på Adlibris.

Johan Kleberg

VD Adlibrisgruppen 

Powered by Labrador CMS