Vill vi bli snuvade på konfekten?

Rädsla är den absolut sämsta grunden för kreativitet. Och en bransch som bokbranschen existerar inte utan kreativitet. Därför är den rädsla som finns inför digitaliseringen ett mycket större hot mot branschens överlevnad än ett antal fildelare.

Publicerad

Rädsla är den absolut sämsta grunden för kreativitet. Och en bransch som bokbranschen existerar inte utan kreativitet. Därför är den rädsla som finns inför digitaliseringen ett mycket större hot mot branschens överlevnad än ett antal fildelare.Fildelningsskräcken som slog klorna i oss för ett par år sedan och som piskades vidare av Förläggareföreningen gjorde även mig rädd – kunde det vara så illa? Skulle branschen gå under nu? Detta trots att jag var med 1994 när Aftonbladet startade den internetsatsning som i dag inbringar stora inkomster.

Då fanns ingen rädsla. Det var ett Klondyke, en känsla av gränslöshet och en tro att vi gick en ljus, öppen och ny demokratisk framtid till mötes. Mycket var naivt – men det fanns inget hot, ingen rädsla. Mycket har hänt sedan dess.

Aftonbladet skänkte bort en hel del material gratis under många år – men har kunnat möta nedgången på papperstidningsintäkter med ökade intäkter på nätet.

Musikbranschen – som alltid varit stockkonservativ och inte lärt ett jota av sina tidigare misstag – försökte med förbud, regleringar och hot att hindra fildelning, precis som de tidigare ville hindra folk från att sprida blandband! Filmbranschen försökte detsamma.

Bokbranschen valde samma förbudsväg. Ingen egen tanke om skillnaden i våra produkter, inget försök att se framåt. Fildelarna skulle skrämmas, men i stället skrämdes branschen. Räddast blev bokhandeln. Vissa bokhandlare lägger ner i tron att det inom en snar framtid inte finns någon som vill köpa böcker.

Vad har då bokbranschen att frukta? Vad är det fildelarna ska dela – vi har ju inte gjort några e-böcker än. Vad har vi att vara rädda för? Inget – nu finns det mobiler, surfplattor, Ipads och läsplattor och vi säger: Ingen köper e-böcker i Sverige. Nej, hur ska läsarna kunna det – det finns ju inga att köpa.

Förläggarna och bokhandlarna borde snabbt lägga fram en gemensam strategi för den digitala framtiden. Det är dags att koppla ihop köp av inbunden bok och e-bok. Vi borde bygga plattformar där det blir möjligt att köpa en inbunden bok och få rabatt på e-boken, eller tvärtom.

Vi måste se till att vår backlist får nytt liv med pod-utgivningen – vi måste skapa system för nedladdning av e-böcker i den fysiska bokhandeln.

Vi måste göra e-böckerna och app-böckerna till handelsplatser av fysiska böcker och pod-böcker.

Bokhandeln måste bli utlämningsställe för fysiska böcker och pod-böcker så snart som möjligt. Vi måste ge läsarna möjlighet att köpa böcker kapitelvis – prenumerationssystem på nya kapitel till sina mobiler och Ipads.

Risken är annars att någon kreativ och orädd person på Google, Telia eller Apple snuvar oss på konfekten.

Möjligheterna är oändliga – men det krävs mycket kreativitet. Och samarbete. När kan vi ses och snacka?

Pelle Andersson
Förlagschef på Ordfront, medlem i förlagsnätverket De oberoende

Powered by Labrador CMS