Det blåser nya vindar

I mitten av maj kom det plötsliga beskedet från Norstedts: Peter Wilcke slutar som vd och försvinner helt från företaget. I augusti kliver i stället Otto Sjöberg in och tar över rodret.

Publicerad

I mitten av maj kom det plötsliga beskedet från Norstedts: Peter Wilcke slutar som vd och försvinner helt från företaget. I augusti kliver i stället Otto Sjöberg in och tar över rodret.

Otto Sjöberg är mest känd för sin tid som chefredaktör på Expressen, 2002–2009, där han tog över en tidning som stod på ruinens brant och lyckades vända Expressens dalande upplaga, bland annat genom dokusåpalöp och att sälja filmer och böcker med tidningen.

Även ekonomin vände: 2002 gjorde Expressen en förlust på 270 miljoner kronor, 2003 en vinst på 20 miljoner. Till historien hör även att 200 personer, eller var tredje anställd, sades upp precis innan Otto Sjöberg började.

De senaste åren har Norstedts tillträdande vd sysslat med konsultverksamhet inom digital utveckling i det egna företaget Media(r)evolution. Och det är just att lotsa Norstedts i den digitala utvecklingen som blir Otto Sjöbergs uppdrag när han kliver in genom dörrarna på Riddarholmen efter sommaren. Detta i ett förlag som gjorde sin största förlust på över ett decennium förra året.

»Det är inget som skrämmer mig«, sa han i en intervju med SvB när hans nya jobb blev officiellt och hänvisade till att han tagit över ekonomiskt ansträngda företag tidigare.

I en intervju med Resumé från hösten 2013 fick Otto Sjöberg frågan hur mediebolagen bör tänka. Svaret blev: »Skapa en digital verksamhet. Att ställa dig själv frågan: Hur skulle vår verksamhet se ut om den var helt digital.« Den gången handlade det om tidningar, men det är inte långsökt att tro att Otto Sjöberg bär med sig samma tankar till Norstedts.

I det här numret skriver vi att det ser dystert ut för de svenska e-boksåterförsäljarna. Utvecklingen står still. I stället är det utländska återförsäljare som Apple och Google som driver försäljningen. (Läs mer i artikeln Dystert för svenska e-bokshandlare.)

För förlagen ser det dock ljusare ut. Flera förlag har under vintern och våren signalerat att de märker att e-böckerna långsamt börjar ta fart. Bonnierförlagen har till exempel dubblerat sin försäljning av e-böcker jämfört med förra året.

Och från och med i höst kommer det att sitta en vd på Norstedts med stort fokus på den digitala framtiden. Vad bokbranschnovisen Otto Sjöbergs entré kommer att innebära för förlaget vet vi inte ännu, men vi kan med största sanno­likhet utgå från att förändringar kommer att ske och att de kommer att ske snabbt. Det är så han brukar jobba. 

Powered by Labrador CMS