En nystart!

Att komma tillbaka till SvB-redaktionen efter sommaren är lite som att komma tillbaka till ett helt nytt år. Det ligger en nytändning i luften. Från mitten av augusti och genom september strömmar böckerna in till redaktionen. Varje dag kommer posten med ett gäng nya titlar som läggs på ett bord innan de ska vidare in i bok­hyllan (där de så klart inte placeras efter färg eller författarnamn, utan förlagsvis). Under dagen kan man se en efter en från redaktionen stryka förbi det där bordet för att klämma och kika på högarna med de nya böckerna.

Publicerad

Att komma tillbaka till SvB-redaktionen efter sommaren är lite som att komma tillbaka till ett helt nytt år. Det ligger en nytändning i luften. Från mitten av augusti och genom september strömmar böckerna in till redaktionen. Varje dag kommer posten med ett gäng nya titlar som läggs på ett bord innan de ska vidare in i bok­hyllan (där de så klart inte placeras efter färg eller författarnamn, utan förlagsvis). Under dagen kan man se en efter en från redaktionen stryka förbi det där bordet för att klämma och kika på högarna med de nya böckerna.

Samtidigt dimper det ner inbjudningar från olika förlag i mejlen. Det är presentationer av höstens utgivning, olika sensommarmingel och enskilda författares releasefester. Det är många evenemang som trängs under några få veckors tid.

Men det är inte bara den omfattande höst­utgivningen och den stora mängden bjudningar som ger den där förväntansfulla nyårskänslan.

När vi ringer runt till folk i branschen för att följa upp diverse nyhetstips är folk extra nyfikna på vad som hänt sedan senast. Har man missat något under semestern? Är det nå’t nytt stort på gång?

En bokhandlare jag ringde för ett par veckor sedan sa: »Jag försöker koppla bort branschen under sommaren. Få lite semester.« Sedan sa hen: »Men nu är jag väldigt sugen på att snacka runt med folk. Få reda på vad som är på gång. Vad är på gång?«

Jag tror och hoppas att vi har en väldigt spännande och händelserik höst framför oss.

Det glädjer mig att den trend vi har sett det senaste året, med en mer stabil försäljning i bokhandeln, ser ut att hålla i sig (läs mer i artikeln Läget avgörande för försäljningen).

Dessutom håller Maria Hamrefors fast vid att Akademibokhandeln ska visa svarta siffror i år.

So far, so good.

Det ska också bli intressant att se vart e-boks­utvecklingen tar vägen. I våras skrev vi att framtiden för svenska e-boksbutiker ser dyster ut. Tillväxten under 2013 var en besvikelse för de svenska e-bokshandlarna och snittpriset per såld bok sjönk.

I det här numret av SvB skriver vi om att DN:s e-bokssatsning under sommaren, där tidningen gett bort åtta e-böcker till sina prenumeranter, har varit en ännu större succé än förra året. 

Nu är de här böckerna gratis, men man kan ändå förmoda att någon del av de DN-läsare som väljer att bekanta sig med e-boksformatet även kommer att ge sig på att köpa böcker till sina plattor framöver.

En som hoppas på att allt fler tar till sig e-boken är danska Morten Strunge. Hans prenumerationstjänst för e-böcker, Mofibo, kommer snart att lanseras i Sverige. I Danmark har företaget ett succéår bakom sig. Det återstår att se om dess defensiva marknads­föring ger utdelning även i Sverige.

Det är mycket som händer så här i början på året. Och det här är bara början!

Powered by Labrador CMS