Förändringen kommer

Tove Leffler om trender i Vårens Böcker 2016.

Publicerad

Det finns (minst) två väldigt glädjande saker med den katalog du just nu håller i din hand.

   Den första är att vi sällan, ja, kanske aldrig, sett så många nya förlag som medverkar. Plötsligt känns det som om det dyker upp nya spännande små förlag överallt. Den nya tekniken har gjort det möjligt att producera snygga och professionella böcker med mindre medel än som förr var möjligt. För några år sedan var bilden av dessa mikroförlag att de gav ut dåligt skrivna och redigerade böcker i små upplagor för de närmast sörjande. Så är sannerligen inte fallet i dag.

   Det säger något om förlagsbranschen och det säger också något om bokmarknaden. Det har pratats om krisen i flera år nu, men mycket talar för att vi har nått botten och är på väg uppåt.

De senaste siffrorna visar att bokförsäljningen ökar och att det går bättre för förlagen. Det är i sådana lägen som folk vill och vågar satsa och man ser förändringar komma.

   Förändringar sker även på andra plan. I våras gjorde SvB en granskning av förlagsbranschen, där vi tittade på hur många som hade svensk bakgrund av de förläggare, redaktörer och chefer som arbetar på förlagen. Siffrorna var tämligen häpnadsväckande: 95 procent av de anställda hade svensk bakgrund. I princip alla inom branschen var eniga om att detta inte är bra och att det gör även utgivningen mer homogen. Mer om detta kan man läsa i reportaget Den vita barnboken.

   Men bläddrar man igenom vårens katalog finns det ett flertal böcker som handlar om ämnen som rasifiering och främlingsfientlighet på olika sätt. Vi har bland annat antologin Sverige – en(o)besvarad kärlekshistoria av Lejla Hastor och Nivin Yosef med flera (Wahlström & Widstrand), Hon är arg av Maja Lee Langvad (Albert Bonniers förlag), De fördrivna av Negar Naseh (Natur & Kultur) och Wage Slaves av Daria Bogdanska (Galago), som på olika sätt berör frågor om att höra till, maktförhållanden och vad som är hemma. Här är det alltså inte primärt de nya förlagen som går i bräschen, utan, glädjande nog, flera av de väletablerade.

   Redan i höstas gav Natur & Kultur ut Svart kvinna av Fanna Ndow Norrby, baserad på hennes sociala medier-konto @SvartKvinna med texter om det som oskyldigt kallas vardagsrasism. Jag hoppas verkligen att vi kommer att få se mer av den här sortens litteratur framöver. Särskilt i det samhällsklimat som råder med främlingsfientliga krafter på frammarsch.    

Powered by Labrador CMS