Tillbaka
2009-12-11

Förlagen tvingas anpassa sig

Pontus Göranssons uppdrag är att få fram rätt böcker till KF:s tre kanaler: Akademibokhandeln, Bokus och Coop.– Vi kan inte vara ett ansikte utåt för alla böcker som kommer ut, säger han.

Lars Schmidt

600 titlar som de största Coop-varu­husen har är den minsta gemensamma nämnaren i KF:s inköpsavdelning. Räknat på ett helt år är det totalt 2 500 titlar, lämpade för kampanjer och stora volymer.

– Vid de tillfällen när vi gör en satsning vill vi ha ersättning. Jag vill jobba med riktade insatser, säger Pontus Göransson, som tidigare bland annat varit bokinköpsansvarig på Ica och Coop Sverige och Coop Norden.

Inköpsavdelningen förser också Akademi­bokhandeln med böcker – en hyggligt stor butik har uppåt 15 000 titlar. Det blir förlagens uppgift att anpassa utbudet efter KF:s behov.

– Det viktiga är vad de är duktiga på att ta fram, så att det passar våra butiker, säger han.

På sikt är tanken att returerna ska minska.

– Jag ska verkligen jobba för att få bort dem. De kostar så otroligt mycket, säger Pontus Göransson.

Vid sidan av en generell rabatt som ska gälla för alla kanaler vill KF ha marknads­föringsbidrag för särskilda titlar. Man lovar ökad försäljning till alla som vill vara med, något flera ser som problematiskt.

– Om vi ser möjligheten och skriver på, och andra ser möjligheten och skriver på, så skulle det betyda att alla skulle öka försäljningen hos Akademibokhandeln. Det vill säga: de skulle ensamma driva ökningen i branschen och det tror jag inte är möjligt, säger Göran Hedrén, Natur & Kultur.

Kravet på samma rabatt i alla kanaler är inte populärt på förlagen. Om Bokus beställer ett enda exemplar så ska de ha 20 procent på den, klagar en förläggare.

Pontus Göransson vill inte kommentera avtalen, men säger att han inte gör någon skillnad på stora och små förlag.

– Det handlar om hur böckerna ser ut, typen av utgivning. Vi vill sälja böcker ihop med förlagen. Svårare än så är det inte.

Förlagen måste nu ta ställning till om och hur mycket av sina böcker man vill sälja i KF:s kanaler. Det kommer att kosta.

– Har man 25 procent av marknaden ska man också ha de bästa villkoren, säger Pontus Göransson.

2019-04-19

Det är fult att ljuga (så varför görs det så ofta?)

FOKUS: En bok om en flertusenårig matlagningstradition fick en diskussion som legat och jäst i decennier att åter bubbla upp. Vem tar ansvaret för böckers innehåll?

Lars Schmidt

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera