Försäljning och försäljning

I det här numret presenterar vi för första gången topplistor baserade på Förläggare­föreningens och Bokhandlareföreningens bokförsäljningsstatistik. Det som primärt skiljer dessa listor från dem som SvB publicerat tidigare är att bok­klubbarnas försäljning är med. Det på­verkar listorna.

Publicerad

I det här numret presenterar vi för första gången topplistor baserade på Förläggare­föreningens och Bokhandlareföreningens bokförsäljningsstatistik. Det som primärt skiljer dessa listor från dem som SvB publicerat tidigare är att bok­klubbarnas försäljning är med. Det på­verkar listorna.

Trots att bokklubbarna ständigt minskar säljer den bok som är huvudbok alltid i väldigt stora mängder. Dessa böcker säljer även i den vanliga bokhandeln och nätbokhandeln, men oftast inte alls i några stora volymer.

Om ni som jobbar i bokhandeln inte känner igen de titlar som toppar listorna beror det alltså på detta.

De nya listorna går inte att jämföra med våra tidigare och de kommer också oftast att skilja sig från exempelvis Adlibris och Akademi­bokhandelns egna listor.

»Kom hit!« säger Bonnierförlagens vd Håkan Rudels angående Amazons inträde på den svenska marknaden. Han menar att vi har en aktör i världen som är otroligt bra, kanske bäst, på att sälja pappersböcker och framför allt e-böcker. I en dalande försäljning och med en digital försäljning som aldrig kommer i gång förstår jag att man kan önska hit en sådan aktör. På kort sikt skulle det säkert också gynna den svenska bokbranschen. Det skulle säljas mer böcker, och den fysiska bokhandeln har redan konkurrerat med nätet under så lång tid att den troligtvis inte påverkas av Amazons intåg. Med tanke på Adlibris försäljnings­ras, som vi skriver om på sidan 9, skulle de troligtvis tappa, men inte förintas.

När Amazon gick in på den brittiska marknaden och dumpade priserna fortsatte nätjätten att betala fulla f-priser för e-böcker till förlagen (eller fick i alla fall inte större rabatter än någon annan). Under sin 20-pencekampanj 2013 sålde Amazon exempelvis 10 000 exemplar om dagen av Canongate Books Life of Pi. Behöver jag säga att förlaget var överlyckligt?

Så plockade Amazon marknadsandelar och i dag står företaget för 80 procent av den brittiska e-boksmarknaden. Och ställer högre och högre krav på rabatter, som förlagen inte vågar motsätta sig för då säljer de plötsligt inga böcker alls.

Som vanligt finns det två sidor av myntet.

 

Powered by Labrador CMS