Framåt!

  Bokhandeln Hallongrottan använder en del av sina evenemangspengar från Kulturrådet till att resa till USA och lära sig och inspireras. I en bokbransch som står inför de största förändringarna...

Publicerad

Bokhandeln Hallongrottan använder en del av sina evenemangspengar från Kulturrådet till att resa till USA och lära sig och inspireras. I en bokbransch som står inför de största förändringarna på länge – kanske någonsin – är det just den här sortens initiativ som behövs och som kommer att vara nödvändiga för överlevnad.

För den svenska bokbranschen väntar en spännande och omvälvande höst. Senast den 16 oktober ska Konkurrensverket besluta om man ska ansöka hos Stockholms tingsrätt om att stoppa Bonniers köp av Pocketshop. Under hösten ska samma verk utreda om Akademibokhandeln och Bokias samgående är konkurrensmässigt gångbart. Båda dessa affärer kommer att förändra vår branschkarta radikalt om de går igenom. Mycket lite talar för att de kommer att stoppas. 

Utanför vårt lands gränser genomgår bokbranschen ännu mer genomgripande skiften. En högt uppsatt person i branschen sa nyligen till mig att förändringar som pocketbokens introduktion, internethandeln och momssänkningen tillsammans ändå är mindre omvälvande än det som pågår just nu. Förändringar som Sverige bara är i början av. 

I det första numret av Svensk Bokhandel med mig som chefredaktör tittar vi närmare på Frankfurtmässan år 2012. Den 63-åriga branschinstitutionen måste naturligtvis också utvecklas – i takt med att världen runt omkring gör det. Mycket har hänt bara de senaste tio åren. Betänk då vad som kommer att hända där när den digitala utvecklingen på riktigt omfamnat eller omfamnats av bokbranschen – i hela världen. 

Jonas Axelsson nämner redan nu hur agenter från film- och tv-världen blir allt vanligare i rättighetscentret. Eva Gedin menar att krisen för några år sedan ytterligare belyste att Frankfurt kanske inte är nödvändigt längre – i alla fall inte för att köpa och sälja. 

Men vårt fokus visar också tydligt att det finns mycket annat att göra i Frankfurt. Konferenserna om omvärlden och den digitala utvecklingen blir allt fler. Och allt bättre i takt med att branschen gör misstag, lär sig och förfinar sina strategier. 

Det är lätt att avfärda seminarier och föreläsningar eller debatter med att man inte har tid eller råd eller lust. Men med den snabba utveckling som sker nu finns det ingen möjlighet att fortsätta göra som man alltid har gjort. Hur ska man lära sig om man inte lyssnar på andra, reser runt, läser på och gör kontinuerliga omvärldsanalyser? Det gäller inte bara förlag, det gäller bokhandeln också. 

Under min ledning på Svensk Bokhandel hoppas jag att vi ska finnas här och ge er omvärldsanalys, information och granskning av oegentligheter. Men det kommer inte räcka. De som finns kvar inom bokbranschen om tio år kommer inte vara de som sitter still i båten. 

Powered by Labrador CMS