Full känslostorm

Carina Jönsson om bokbranschens läge under coronatider.

Publicerad

Det blåser på många olika håll i branschen just nu. I dagsläget vet vi ju exempelvis inte på vilket sätt Bokmässan ska arrangeras i september. Vissa förlag är försiktigt positiva till förslaget om en digital variant av delar av mässan, medan andra SvB pratat med är väldigt skeptiska till idén. Det brukar pratas om att mässan blir otroligt dyr för förlagen, eftersom alla författare vill åka dit och, bland annat, behöver hotell och tågresa. Det är så klart svårt och känsligt för ett förlag att säga nej och singla ut vilka författare som ska få åka i vanliga fall. Men hur väljer man vilka som ska få medverka under en digital mässa? Endast de aktuella författarna? De största namnen? Det är självklart så att det går att göra intressanta samtal under Bokmässans flagg, men det krävs ju ett stort intresse från förlagen för att det ska kunna genomföras. Ett intresse som just nu verkar ljumt. Jag hoppas – och tror – att Bokmässan kan överraska och gör något nyskapande och givande av situationen. Vi får se.

Det blåser också om Amazon – igen. Uppgifter om att nätjätten ska lansera sig i Sverige har förekommit så många gånger – och under 20 års tid – att det är svårt att få puls över det. Men en hel del tyder nu faktiskt på att en etablering är på gång. Enligt Förlagspodden ska detta ske under sommaren. Det är svårt att se hur det ska gå till på grund av coronaviruset. I vilket fall kommer Amazon med största sannolikhet inte att börja med böcker när de väl kör i gång, så en konkurrent till sommaren kommer bokbranschen förmodligen ändå inte få.

Sen är det ytterligare en sak som väcker feelings där ute. Och det är den fysiska bokhandeln. I positiv bemärkelse! För trots att Bokhandlareföreningens och Förläggareföreningens statistik vecka efter vecka visar på stora tapp för den fysiska bokhandeln så gäller inte det för alla. Det är viktigt att lyfta! Bokhandeln i Asp­udden vittnar om stödköp och ägaren överöstes av så mycket kärlek, när han nyligen aviserade att han tänkte sälja butiken, att han nu väljer att behålla boklådan. Äppelvikens bokhandel i Bromma blomstrar, Bysis bok & papper i Stockholm går bra, och även andra bokhandlar som ligger där välbeställda kunder, som sitter hemma och jobbar under covid-19, tuffar på. Så även i många butiker utanför storstäderna. De dystra siffrorna från föreningarna tyngs av citybutiker, bokhandlare i gallerior och Pocketshop, vars hela affärsidé är att finnas i reselägen (inte så bra för business när människor inte åker) och drar ner den gemensamma statistiken.

Det går att sälja böcker under pandemin – även för den fysiska handeln.

Powered by Labrador CMS