Tillbaka
2009-12-11

Höga rabatter leder till höjda f-priser

Alla klagar på dem, men rabatter kommer alltid att finnas. Frågan är bara hur höga de ska vara. Och vem som ska ha störst.

Lars Schmidt

Som en följd av bokhandelns usla ekonomi har kraven på ökade rabatter ökat. Det finns två drivkrafter: det lägre priset ska användas till att förbättra vinsten på varje såld bok och man vill ha minst lika bra inköpspris som konkurrenterna för att hävda sig.

Men förlagens ekonomi är minst lika usel som återförsäljarnas; deras lust att bjuda på lägre priser är minimal. Om de ändå tvingas, som nu till KF och Adlibris, svarar de med högre f-priser.

Högst rabatter får som vanligt bokklubbar: runt 40 procent. Därefter kommer dagligvaruhandel och varuhus, följt av kedjorna. Sist kom tidigare nätbokhandeln, den platsen är nu de enskilda boklådornas. Vinnaren i rabattkriget är än så länge Adlibris, som både växer och går med vinst sedan åratal tillbaka. Så varför vill de ha rabatt?

– Därför att alla andra får det, säger Pär Svärdson.

Rabattens storlek hänger inte bara på kanalens storlek. Håkan Rudels på Bonnierförlagen talar om effektivitet som en parameter.

– Har du en hög distributionskostnad, så får du lägre rabatt. Det kan skilja åtta–nio procent till olika kunder. Blir det en kostnadsbesparing där så är det viktigt för oss.

Viktigast för bokhandeln är tillgängligheten. Conn Igguldens Bergens väktare sålde bra i Ugglan i höstas – innan den tog slut på förlaget.

– Vi missade fars dag-försäljningen helt. Det är helt ointressant om jag får 20 procents rabatt om jag inte får fram varorna i tid, säger Ugglans vd Anders Billing.

2020-07-31

Varför har förlagen pippi på fågelnamn?

FENOMENET. Penguin, Tranan, Korpen, Pelikanen, Albatross, Vaktel, Tukan och så vidare. Varför döper så många sitt förlag efter en fågel egentligen?

Kalle Laxgård

Inloggning krävs för att visa resten av innehållet.

eller Prenumerera