Hur mår branschen 2025?

Carina Jönsson om branschens framtid.

Publicerad

Efter nyheten om att Norstedts förlagsgrupp köpt Brombergs satt vi på redaktionen och pratade om förlagskoncentrationen. Många förlag - både med kvalitetslitteratur och med mer kommersiell inriktning - har köpts upp under loppet av några få år. Weyler och Atlantis av Natur & Kultur. Printz publishing av Norstedts och Norstedts ägare Storytel har köpt Telegram (och även utländska förlag). Strawberry köptes av Bonnier Books. Studentlitteratur har bland annat förvärvat Nypon förlag med tillhörande Vilja. Säkert har jag glömt några i köpyran.

Vi konstaterade att det är lätt att få känslan av att de stora förlagen snart dammsugit upp, eller i vissa fall räddat, de flesta mellanstora eller lite större småförlag. Men trots alla förvärv finns så klart ett bra gäng fristående kvar.

Vissa av förlagen som förvärvats har, likt Brombergs, drabbats av ljudboksvågen som slog till med full kraft 2017, där lyssnarvänliga böcker dragit in pengar och där kvalificerad litteratur hamnat i bakvattnet. Medan ett förlag som Printz publishing gick lysande vid Norstedts uppköp och i stället tillfört nya ägaren ett antal ljudboksbestsellers.

I några år har de förlag som var tidiga med att hoppa på ljudbokståget, som lade pengar på att spela in ljudböcker och som hade författare som funkade digitalt, växt och växt. Samtidigt hör vi det ryktas om att det blir allt svårare att synas och nå ut i tjänsterna för förlagen. En oro har väckts över vad det betyder. Skärskilt som ersättningarna fortsätter neråt. Och där Storytel och Bookbeat samtidigt satsar mer pengar på eget innehåll och dessutom äger - eller ägs av - egna förlag.

Att inte synas i ljudbokstjänsterna kan vara förödande i längden. Om uppgifterna stämmer, och vad det i så fall betyder, kommer vi att få anledning att återkomma till längre fram.

I det här numret av SvB diskuterar vi just det - framtiden. Vi låter åtta stycken branschpersonligheter spekulera i hur de tror att branschen kommer att se ut om fem år. Kommer Alexa och Google Home ha tagit över våra liv? Kommer ljudbokstjänsterna behöva bli billigare i konkurrensen med andra streamingtjänster (läs Storytels vd Jonas Tellander sticka ut hakan kring detta)? Hur många fysiska bokhandlare finns kvar? Kommer Amazon ta över den svenska marknaden? Eller kommer det faktiskt inte ha hänt så särskilt mycket alls?

Missa inte den spännande läsningen!

Själv hoppas jag – och tror – att vi fortsatt har en stor palett av handel och förlag kvar i Sverige även om några år. Men för att bredden på utgivningen ska behållas kommer vi att behöva se mer stöd åt litteraturen från politiskt håll. Och där gäller det att skramla och bullra för att höras. Det är många olika kulturyttringar som ropar på hjälp.

Powered by Labrador CMS