Ingen vågar vara rädd för vargen

Waterstones i Storbritannien erbjuder specialutgåvor av böcker till sina kunder för att konkurrera med nätbokhandlar som Amazon. I det här numret berättar vi att även Akademibokhandeln satsar på exklusiva utgåvor och produkter för att locka in kunderna i butiken. Men här är inte den uttalade strategin att ge Adlibris eller Bokus en hård match.

Publicerad

Waterstones i Storbritannien erbjuder specialutgåvor av böcker till sina kunder för att konkurrera med nätbokhandlar som Amazon. I det här numret berättar vi att även Akademibokhandeln satsar på exklusiva utgåvor och produkter för att locka in kunderna i butiken. Men här är inte den uttalade strategin att ge Adlibris eller Bokus en hård match.

Dem som Akademibokhandeln i stället utmanar är andra fysiska boklådor, som är betydligt mindre och därför inte har samma möjlighet att få igenom den sortens lösningar (läs mer på sidan 6).

Under det senaste halvåret, när det enda som folk inom branschen velat prata om är »den nya kedjan« och hur det kommer att gå, har jag förundrat mig över hur lite oro som öppet uttryckts. Akademibokhandeln kommer trots allt att få över 40 procent av marknaden. Det är självklart att de, i kraft av sin storlek, kommer att kunna ställa krav på alla sina samarbetspartner.

Enligt uppgifter till Svensk Bokhandel gick Akademibokhandeln med 122 miljoner i förlust förra året, vilket är 20 miljoner mer än året innan. Bokia ska ha gjort en förlust på 11 miljoner. Det är naivt att tro att en kedja som har sådana enorma summor att hämta hem inte kommer att göra allt som står i dess makt för att ta marknadsandelar – också på mindre och svagare konkurrenters bekostnad. Och på förlagens bekostnad.

I tider av nedgång och motgång är det inte konstigt om tonen skärps. Men i en officiell intervju vill man kanske inte yppa sin oro. I mindre sällskap och slutna rum hör jag där­emot annat. Det finns en rädsla för de metoder Akademi­bokhandeln med sin nya maktposition kan ta till. Lika stor är ängslan för vad som sker om Maria Hamrefors och hennes gäng inte lyckas vända förlusterna till vinst.

I det här numret har vi ett porträtt av just Maria Hamrefors. Inför mötet med henne kom det fram att det är ganska få – utanför hennes innersta krets – i branschen som känner henne. Vem är människan bakom vd-titeln? Det som växte fram under våra möten var bilden av en ambitiös och driven person – hängiven sitt uppdrag.

Det är nödvändigt. Men något vi kan vara säkra på är att motsättningarna mellan bokhandel och förlag kommer att trappas upp den närmsta tiden, fler tår kommer att trampas på och många viljor köras över. 

Powered by Labrador CMS