När kommer vargen hit?

PeKå Englund om Amazon och Audible i Sverige.

Publicerad

Förra året vid den här tiden var det en stor snackis om huruvida Amazon var på väg att etablera sig i Sverige. Och det var ju inte riktigt första gången det spekulerades i om Jeff Bezos näthandel snart skulle slå ut vår detaljhandel i allmänhet och bokhandeln i synnerhet.

Så hur avancerat är det som döljer sig bakom den senaste svenska reklamkampanjen för dotterbolaget Audible?

Audible och Amazon har haft kunder i Sverige länge. Det nya är att Micael Dahlen gör en podd på engelska och att man slänger med Amazon Music på köpet under en tid.

Varken erbjudandet, eller utbudet i tjänsten, är särskilt konkurrenskraftigt på en otroligt tuff streamingmarknad i Sverige, där marknadsledande Storytel nyligen passerade 400 000 användare. Audibles upplägg liknar till delar Bokus Plays.

Inget ont om Micael Dahlen. Men Storytel Originals pumpar ut exklusivt material som inte heller alltid uppmärksammas.

Så för oss på Svensk Bokhandel var det ett minimikrav att få ställa specifika branschfrågor till Audible innan en publicering. Du får läsa på sidan 9 och dra egna slutsatser om vad lanseringen betyder för en etablering av Amazon i Sverige.

Jag tror att Audible på ett smart sätt försöker positionera sig mot Storytel och Spotify i Sverige – och vill pressa fram att branschen pratar om Audible som en likvärdig streamingkonkurrent och ett potentiellt jättehot via Amazon.

Audible svarar dessutom på våra frågor i skrift och med hela företaget som avsändare. Det är deras uttalade policy – och det försvårar givetvis när det gäller följdfrågor och uppföljningar och att värdera citaten.

Min oro ligger dock på ett annat plan. Hur ska Handelshögskolans Erik Wikberg få loss relevanta uppgifter från Audible när han på Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningens uppdrag analyserar den svenska marknaden? Skulle Audible öka, skulle det ge större vita fläckar i analysen.

Siffrorna i SvB:s Förlagsspecial påverkas av den digitala tillväxten. På sju år har den svenska marknaden tappat närmare en miljard i omsättning och det samlade resultatet blev 2018 det svagaste på fem år.

Analysen är livsviktig när förlagen ställer om affären.

De flitigaste medieuppgifterna förut var att Amazon skulle etablera sig i Sverige 2018 eller senast 2019. Ett första lager som är mer som en filial till de 13 tyska – där Amazon snabbt roffat åt sig 46 procent av e-handeln – inom 18–24 månader? Konsekvenserna för verksamheten i Storbritannien efter Brexit borde rimligtvis stå före »Sverige« på Amazons att göra-lista.

Det enda jag är säker på är att det kommer vara ett blixtsnabbt tillvägagångssätt när Amazon kommer till Sverige och att leverantörer och samarbetspartner informeras i absolut sista stund. Enligt sedelärande berättelser lär man ju överraskat bli uppäten när man ropat »Vargen kommer!« så länge att man slutat vara rädd.

Powered by Labrador CMS