LEDARE

Nu vänder vi blad

Chefredaktör Carina Jönsson vänder blad och blickar tillbaka på 2021.

Publicerad Senast uppdaterad

Att sammanfatta och knyta ihop året med en branschenkät har blivit lite av en tradition för Svensk Bokhandel. För ett år sedan, när vi ställde frågor om årets höjdpunkter och floppar, handlade mycket självklart om hur corona påverkat precis allt. En oro för den fysiska handeln och en viss matthet över möten på Teams och Zoom var genomgående. Men när man då höjde blicken, mot det här året som vi nu lämnar bakom oss, var det med tillförsikt och hopp om att all digital omställning man tvingats göra under pandemin, också puttat utvecklingen framåt i snabbare takt än vad som annars skulle skett.

I årets enkät, som du kan läsa på sidan 10, är det uppenbart att vi är trötta på att prata om corona. Att hybridjobba har blivit vardag för många. Att köra events och möten digitalt är något som de flesta vant sig vid och blivit proffsigare på.

Men vad har då mer hänt under 2021? Det finns några affärer som slog ner som en bomb: Kristoffer Lind sålde 70 procent av Lind & Co till Storytel, Storytel och Spotify inledde ett samarbete, Polaris danska ägare Politiken köpte Roos & Tegnér och startade nytt ljudboksförlag, för att senare under året även förvärva norska Kagge och därmed skapa ett nytt nordiskt förlagshus.

En annan nordisk satsning var också en av årets stora händelser: efter många turer förvärvade Bonnier Books till sist 83 procent av Strawberry i Norge vilket också betyder att Petter Stordalen nu gjort sin exit från branschen. Att de nordiska förlagen knyts samman allt mer, blir större och starkare när det kommer till rättighetsköp och till att skapa mer och bättre ljudkatalogsinnehåll, kommer vi med all sannolikhet få anledning att återkomma till framöver.

Så vad kommer att hända nästa år då? Under hösten har ett tryckerikaos ställt till problem och det svävar som ett hot även under nästa år. Höjda papperspriser, fraktkaos och coronautbrott på tryckerier har drabbat alla led av branschen och hotar nu att pressa marginalerna så pass mycket att det drabbar slutkonsumenten genom höjda priser. Är konsumenterna villiga att betala det priset för pappersböcker?

Men allt går inte i moll. Vi har också en bransch som till stora delar klarat sig väl under pandemin, det säljs till och med fler böcker än någonsin, och jag tror att branschen kommer att hålla i. Fysisk bokhandel kommer att stabiliseras ytterligare och vi kommer kunna träffas allt mer – i alla fall framåt vårkanten. I årets enkät svarade många att årets flopp tyvärr var Bokmässan. I det här numret skriver vi om förlagens kritik mot årets hybridmässa. Missa inte det på sidan 8.

Själv ser jag fram emot 2022 på plats på Svenska mässan och att få träffa er läsare där och inte bakom en skärm.

Powered by Labrador CMS