Adlibris ser ökad bokförsäljning i coronakrisens spår
De senaste två veckorna har Adlibris ökat sin försäljning av böcker med 26 procent i Sverige jämfört med samma period förra året, enligt Adlibris egna siffror. I Norge och Finland är ökningen 40 procent.
Adlibris hade förra året stora problem med sina leveranser vilket bidrog till sämre försäljning, men Jonas Karlén menar att ökningen främst beror på corona-viruset.
– Vi ser att social distansering och restriktioner gör att färre människor har möjlighet att ta sig till fysiska butiker och att de då i större omfattning vänder sig till online-alternativen. Att ökningen är större i Finland och Norge hänger rimligen ihop med att restriktionerna där är ännu mer kraftfulla, säger Jonas Karlén som själv gått över till att i princip helt jobba hemifrån.
Facklitteratur, särskilt kokböcker och bakböcker, skönlitteratur och barn- och ungdomsböcker ökar allra mest i försäljning. För Adlibris ligger fokus nu på att fortsätta klara av leveranserna ut till kunderna.
– Vi jobbar otroligt hårt med att behålla våra korta leveranstider och att se till att alla flöden funkar. Hittills har det gått väldigt bra, säger Jonas Karlén.
Trots positiva försäljningssiffror i dagsläget finns det risk för att även Adlibris ska drabbas negativt av coronakrisen.
– Vi jobbar med massa olika scenarios och har beredskapsplaner för att klara leveranserna. Över tid är det här ingen bra situation för oss heller. Vi vill ju ha en bokbransch som mår bra och ett samhälle och en ekonomi som mår bra. Vi är väldigt måna om att köpkraften hålls uppe.
Vad gör ni för att hålla er personal frisk?
– Vi följer Folkhälsomyndighetens rekommendationer. Vi uppmanar anställda som kan jobba hemifrån att göra det och i Morgongåva är vi väldigt noggranna med hygienen och planlägger raster mer så att det är färre människor på samma plats. Sedan tar vi också in extra personal för klara den ökade volymen.
Vad tyckte du om artikeln?