Tillbaka

Alfabeta tar över Anamma

2000-06-05
av Fredrik Lindberg
Alfabeta Media går in som ägare i Anamma sedan fordringsägarna accepterat ackorduppgörelsen i det krisdrabbade Göteborgsförlaget.

et blev mest glada tillrop och positiv respons från de som drabbas, säger Dag Hernried, ägare till Alfabeta och nu även Anamma. Två av Anammas tidigare delägare, Kerstin Aronsson och Karin Alfredsson, blir anställda i förlaget som är tänkt att även fortsättningsvis vara fristående. – Det är viktigt att förlag som inte hör till de stora förlagsgrupperna stärks eftersom det finns en väldig koncentration i branschen, säger Dag Hernried. Alfabeta skjuter inledningsvis till omkring en halv miljon kronor för att rekonstruera förlaget. Vad vill du som ny ägare? – Det finns fördelar att vinna genom samordning av inte minst marknadsföring. Jag tycker att vi kompletterar varandra bra. Och det finns ett värde i att Anamma får leva vidare, vilket naturligtvis kräver att man ändrar på en del. Vad fungerade inte? – När man bygger upp ett förlag är det vanligt att man utöver utgivning som är bra och lönsam har utgivning som kanske är spännande och långsiktigt viktig, men inte så lönsam. Och sådant som kanske varken är så litterärt starkt eller lönsamt. Det har jag själv erfarenhet av. Dag Hernried startade Alfabeta i slutet av 70-talet. Förlaget omsätter i dag omkring 19 miljoner, utöver ägarintressen i Internetbokhandeln.se, Alfabeta Gammafon Multimedia och Gammafon. Anamma drog igång 1991 och omsatte förra året knappt 3 miljoner kronor med förlust. Redan innan läget blev akut fanns diskussioner om olika former av samarbeten med Alfabeta – Jag har alltid tyckt att Anamma utgivningsmässigt varit ett av de roligaste mindre förlagen. De har varit duktiga på att hitta nya författare. Det finns också ett visst värde i sig att förlaget från Stockholm sett kommer lite snett utifrån

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.