Bokförsäljningen minskar i alla kanaler
De senaste fyra veckorna har den totala bokförsäljningen i landet ökat. Orsaken har varit en stark försäljning i nätbokhandeln, som i statistiken räknas samman med bokklubbar. Men under vecka 21 tappade även nätbokhandeln försäljning – 6,8 procent – jämfört samma period förra året. I kronor räknat motsvarar det 2,3 miljoner kronor. Detta är en stor förändring mot vecka 20 då nätbokhandeln istället ökade 37,7 procent. Under vecka 20 lanserades dock Camilla Läckbergs Vingar av silver i en stor kampanj hos Adlibris, vilket spelat in i försäljningsökningen den veckan. En annan anledning till denna stora förändring kan ligga i att Kristi Himmelfärdshelgen inföll vecka 22 förra året.
Den fysiska bokhandeln har det fortsatt väldigt ansträngt, även om försäljningen skiljer sig kraftigt åt mellan olika butiker. Under vecka 21 var det sammantagna tappet 54 procent – eller 11,6 miljoner kronor, mot samma vecka 2019.
Om man ser till hela coronapandemin, 11 mars till 24 maj, har den totala bokförsäljningen sjunkit med 6,5 procent, motsvarande 38,2 miljoner kronor.
Bokförsäljningsstatistiken sammanställs av Bokhandlareföreningen och Förläggareföreningen. De digitala abonnemangstjänsterna ingår inte i siffrorna.
Vad tyckte du om artikeln?