Tillbaka

Bokia och Ugglan startar nära samarbete

2011-06-20
av Lars Schmidt
Kedjorna Bokia och Ugglan, med tillsammans 130 butiker, har enats om att samarbeta inom en rad olika områden. Det handlar om allt från gemensamma presentkort och webbshoppar till frakt och inköp.

om avtalet ligger bokhandelns pressade läge, som tvingar fram nya allianser. Bokias vd Peter Orrgren kallar avtalet fantastiskt.

– Kedjorna närmar sig varandra och skapar en plattform för framtiden, säger han.

Ugglans vd Anders Billing menar att det är ett tecken i tiden: man brukar gå samman när lönsamhetsproblemen blir för stora.

– Det är roligt att få bort bytänkandet som rått. Det finns ingen anledning att inte samarbeta i en sådan här liten bransch, säger han.

Avtalets viktigaste delar rör inköp och logistik. Med effektivare administration och större volymer kommer man få dels bättre avtal och priser, dels snabba upp varuflödena och göra dem effektivare.

Med 130 butiker i ryggen får Bokia och Ugglan en stark position gentemot förlag och andra leverantörer och kan förhandla sig till bättre priser.

Man får också en möjlighet att skaffa bättre fraktavtal. Tanken är att förändra hela logistikkedjan med enhetliga och hopslagna fakturor, snabbare och betydligt färre inleveranser till varje butik och på sikt gemensam returhantering. Eftersom båda kedjorna numera använder Förlagssystem finns förutsättningarna delvis redan på plats.

– Bland de största problemen för en handlare är fraktkostnaderna och paketströmmarna. Kan vi få ner antalet paket och antalet fakturor så finns det stora pengar och mycket tid att spara, säger Anders Billing.

De första konkreta delarna i samarbetet är redan på plats. Det handlar om ett gemensamt elektroniskt presentkort som gäller i de båda kedjornas samtliga butiker.

Sedan tidigare har de också haft samma system för sin webbhandel, där Ugglan använt sig av Bokias plattform. De kunder som handlar sina böcker via näthandeln kommer - om de så vill - att kunna hämta ut sina bokpaket i närmaste bokhandel. Det skapar trafik i butikerna, vilket de lokala handlarna kan utnyttja.

Med tiden kommer nätbokhandeln att kopplas till varje enskild butik. I en nära framtid ligger också möjligheten att utnyttja webbplattformen för e-böcker och försäljning av läsplattor.

Både Anders Billing och Peter Orrgren understryker att både Ugglan och Bokia trots samarbetet kommer att fortsätta att vara separata kedjor med olika profil och koncept. Samarbetet gäller bara bakomliggande funktioner som kunderna inte märker något av.

– Vi måste hitta skalfördelar på de konkurrensneutrala delarna, säger Anders Billing.

De olika kedjorna krockar heller inte på de olika orter där de ligger.

– Någon direkt konkurrens mellan oss finns egentligen inte, säger Peter Orrgren. Det handlar om att stärka konkurrenskraften mot andra kanaler.

Anders Billing menar att det handlar om att rädda livet på bokhandeln.

– Kan detta ge de sista extra procenten på sista raden, och skapa lönsamhet, så kan det räcka, säger han.

 

Bokia har 77 butiker och omsätter cirka 720 miljoner kronor.

Ugglan har 53 butiker och omsätter cirka 205 miljoner kronor.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.