Tillbaka

Bokusgruppen anpassar kontor efter nya vanor

2022-06-20
av Kalle Laxgård
Maria Edsman. Arkivbild.
Foto: Sara Mac Key

Bokusgruppen flyttar. Från och med slutet på nästa vecka får anställda och besökare ta sig till andra änden av Lindhagensgatan för att komma till företaget.

Hösten 2016 lämnade Akademibokhandeln Riddarholmen och lokalerna i Norstedtsborgen för att flytta till Kungsholmen i Stockholm.

Sedan dess har huvudkontoret inrymts på Lindhagensgatan 74 – en adress som den sista juni byts till nummer 126.

– Hyresvärden för den lokal vi sitter i ville höja hyran ordentligt och vi tyckte inte det var rimligt. Så vi började titta på alternativ och hittade en lokal på samma gata fast lite längre ner mot vattnet, säger Maria Edsman, vd för Bokusgruppen.

Det nya kontoret blir lika stort som det på 74:an. Hyresmässigt hamnar de också ungefär på samma nivå som i dag och det nya läget bedömer hon som trevligare – närmare Hornsbergs strandpromenad och med bättre restaurangutbud.

Men samtidigt ger flytten Bokusgruppen också anledning att se över utformningen av själva kontoret.

– Efter pandemin är det fler som arbetar flexibelt, en del hemifrån och en del från kontoret. Så vi hade inte riktigt samma behov av en massa skrivbordsplatser som vi hade förut, utan mer behov av samarbetsytor och mötesrum, säger Maria Edsman.

I dag har Bokusgruppen ett upplägg där kontoret fortfarande anses vara allas huvudarbetsplats.

– Det är där vi som arbetsgivare säkerställer att det är en bra arbetsmiljö. Sedan ger vi möjlighet till de som vill arbeta hemifrån ett par dagar i veckan att göra det, om man har arbetsuppgifter och det funkar för ens team. Då ställer vi krav på att man ska kunna ha en bra arbetsmiljö hemma.

En genomsnittlig dag är ungefär hälften av medarbetarna på plats på huvudkontoret, uppskattar Maria Edsman. Preferenserna skiljer sig mellan medarbetarna. Själv är hon på plats nästan varje dag, säger hon.

– Men vi har ju blivit mycket bättre på att samarbete digitalt också än vi var före pandemin.

Vi har också ett litet kontor i Göteborg och ett i Malmö, och en del regionchefer som är ute och reser mycket, så egentligen kan man säga att det blivit mer jämlikt. Nu har fler möjlighet att arbeta digital tillsammans med dem som vanligtvis inte är på kontoret.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.