Tillbaka

Bonnierförlagen: "Digital tillväxt i april"

2019-05-14
av Per PeKå Englund
Sara Börsvik, operativ chef på Bonnierförlagen.
Foto: Maria Annas

Bonnierförlagens digitala försäljning ökar i april.

–Det vi förlorar hos Storytel tar vi igen på de andra streamingtjänsterna, säger operativa chefen Sara Börsvik.

Den 1 april slutade Bonnierförlagen släppa nya titlar till Storytel sedan parterna inte kommit överens om ett nytt avtal.

Storytel kontrade med att låta bli att aktivt promota Bonnierförlagens backlist.

–Så vi är väldigt nöjda med att kunna visa stark digital tillväxt även i april, säger Sara Börsvik.

Vad jämför ni siffran med?

–Vi ökat alla månader 2019 jämfört med tidigare år, säger Sara Börsvik.

Är du överraskad – eller hade ni räknat med att det skulle bli så här?

–Man kan ju självklart aldrig vara helt säker på hur det ska gå. Vi är glada över att siffrorna för vår digitala affär visar på fortsatt stark tillväxt. Lyssningarna i Nextory och Bookbeat ökar hysteriskt, vilket ger författarna bättre betalt och ökar vår marginal, säger Sara Börsvik.

Under 2018 stod de digitala intäkterna för 25 procent av Bonnierförlagens försäljning.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.