Tillbaka

Bookbeat-kampanj i blåsväder – anklagas för rasism

2022-01-26
av Kristian Lönner
Niclas Sandin, vd på Bookbeat.
Foto: Sara Mac Key

En annonskampanj för Bookbeat både hånas och kritiseras i sociala medier, rapporterar Resumé. Anledningen är en bild på en brunmålad hand.

En av bilderna i kampanjen, som bland annat syns i Stockholms kollektivtrafik, visar en hand som håller upp en mobiltelefon. Kritiken som nu är hård i sociala medier handlar om att handen tycks vara brunmålad. 

Kampanjen hånas bland annat av riksdagsledamoten Hanif Bali som har över 172 000 följare på Twitter. ”Bookbeat försöker vara woke. Människor har inte pigment på handflatan bro”, skriver han bland annat.

Bookbeat bekräftar för Resumé att det skett ett misstag. ”Vi noterade reaktionerna och har nyss pratat med vår byrå. De hade köpt in ett antal bilder av olika händer som vi använder i kampanjen där en verkar ha blivit fel. Vi kommer inte använda den handen i kommande kampanjer.”, skriver vd Niclas Sandin i ett sms till tidningen.

Bakom kampanjen står byrån Bold där kundansvarige Helena Tencer ger ett liknande svar till Resumé: ”Vid inköp av foton till en reklamkampanj har det begåtts ett misstag och den specifika bilden kommer inte att användas i framtida kampanjer”.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.