Bookbeat-kampanj i blåsväder – anklagas för rasism
En av bilderna i kampanjen, som bland annat syns i Stockholms kollektivtrafik, visar en hand som håller upp en mobiltelefon. Kritiken som nu är hård i sociala medier handlar om att handen tycks vara brunmålad.
Kampanjen hånas bland annat av riksdagsledamoten Hanif Bali som har över 172 000 följare på Twitter. ”Bookbeat försöker vara woke. Människor har inte pigment på handflatan bro”, skriver han bland annat.
Bookbeat bekräftar för Resumé att det skett ett misstag. ”Vi noterade reaktionerna och har nyss pratat med vår byrå. De hade köpt in ett antal bilder av olika händer som vi använder i kampanjen där en verkar ha blivit fel. Vi kommer inte använda den handen i kommande kampanjer.”, skriver vd Niclas Sandin i ett sms till tidningen.
Bakom kampanjen står byrån Bold där kundansvarige Helena Tencer ger ett liknande svar till Resumé: ”Vid inköp av foton till en reklamkampanj har det begåtts ett misstag och den specifika bilden kommer inte att användas i framtida kampanjer”.
Vad tyckte du om artikeln?