Tillbaka

Brittiska bokmarknaden nådde ny topp – Tiktok påverkade försäljningssiffrorna

2022-04-22
av Karin Selåker Hangasmaa
Foto: istock photo

De totala intäkterna för den brittiska bokmarknaden nådde en ny toppnotering 2021. Appen Tiktok fick försäljningen inom segmentet young adult att gå upp, visar en ny rapport från den brittiska förläggarföreningen, skriver Bookseller.

Totalt ökade intäkterna med 5 procent till 6,7 miljarder pund, ungefär 82,5 miljoner svenska kronor, visar rapporten från Publishers Association, PA. Både den inhemska försäljningen och exporten ökade, enligt rapporten. Försäljningen i Storbritannien ökade med 7 procent till 2,7 miljarder pund, motsvarande 33,2 miljoner svenska kronor. Exporten ökade med två procent till 3,8 miljarder pund, ungefär 46,8 miljoner svenska kronor. Däremot har marknaden för läromedel bara påbörjat återhämtningen mot nivåerna före pandemin, skriver PA i sin rapport.

Perminder Mann, vd för Bonnier Books UK, menar att behovet av verklighetsflykt och sociala medier som Tiktok haft en effekt på försäljningen under förra året.

– Sociala medier har länge beskrivits som en distraktion från bokläsandet men fenomenet #Booktok visar att de här två formerna av medier inte behöver konkurrera med varandra. Tiktoks bokälskande användare fortsätter att driva försäljning, för både nyutgåvor och backlist, säger hon.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.