Tillbaka

Cappelen Damm stärker sin position i Norge

2021-06-11
av Kristian Lönner
Tom Harald Jensen, vd på Cappelen Damm.
Foto: Tomas Moss

Cappelen Damm ökade under 2020 sin marknadsandel i Norge och är nu större än sina fem viktigaste konkurrenter tillsammans, rapporterar Bok365.

Förlagsjätten, som till 50 procent ägs av Bonnier Books, ökade sin marknadsandel inom allmänutgivningen i Norge från 37,4 procent till 41,7 procent. Det är rekordsiffror för Cappelen Damm, skriver Bok365.

– Huvudförklaringen ligger först och främst i att vi 2015 beslutade oss för att lansera alla utgivningar, frontlist och backlist, i alla tillgängliga format och i alla kanaler, alltid, säger Tom Harald Jenssen, vd på Cappelen Damm, till Bok 365.

Efter Cappelen Damm följer Gyldendal på andra plats med 16,9 procent av marknaden för allmänutgivning, Aschehoug med 9,1 procent, Kagge med 7,1 procent, och på femteplats Lydboksforlaget med 5,6 procent

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.