Tillbaka

Dags att släppa taget om fysiska ljudböcker

2009-03-12
av SvB
Förlagsbranschen verkar ha bestämt sig. Trots mångåriga mantran om att skivbolagens misstag inte ska upprepas börjar det bli uppenbart att de svenska ljudboksförlagen är lika vilsn...

Förlagsbranschen verkar ha bestämt sig. Trots mångåriga mantran om att skivbolagens misstag inte ska upprepas börjar det bli uppenbart att de svenska ljudboksförlagen är lika vilsna i det digitala landskapet.
De satsningar som lanseras verkar alla ha samma syfte – se till så att ljudboken förblir så analog som möjligt så länge det bara går. Förra året var det Bonnier Audios satsning på »ljudpocket«, ett tjugotal titlar med ett år på nacken som skulle säljas i simplare kartonger för 150 kronor. Några försök att sälja titlarna digitalt gjordes inte, »pocketarna« såldes i traditionellt musik-cd-format vilket gör att 80 minuter tal och inte en sekund mer ryms per skiva. Köpte du en roman av tegelstenslängd fick du fortfarande ett tjog skivor med dig hem i påsen.
Förra månaden var det dags igen när Ljudboks­gruppen lanserade ett nytt format – minneskort med usb-adapter. Visserligen låter det digitalt, men filerna ska inhandlas i butik på micro sd-chip och därefter via usb-adapter tankas in i datorn och sedan vidare till mp3-spelaren.
Det nya formatet – salufört i kartonger som efterliknar böcker så att kunden ska förstå att jodå, det är en bok du köper – ska enligt en artikel i SvB ha en finess som gör att filerna fungerar i alla typer av mediespelare. »Finessen« är att ljudet levereras i mp3-format, en standard för digitalt ljud som varit allmängods i snart tio år.
Att det därtill bara handlar om att försöka uppfinna hjulet på nytt nämns inte, böcker i mp3-format har sålts på cd-skiva i flera år (i det formatet ryms en hel bok på en cd utan problem). Har du aldrig sett dem? Inte så konstigt, förlag och bokhandlare verkar närmast rädda för dem – kanske känns det för krångligt att förklara hur hela romaner kan få plats på en ynka skiva och varför de »vanliga« klumpiga ljudböckerna ska kosta minst en hundring mer. Men kolla i högra hörnet av ljudbokshyllan, närmast golvet, längst från din blick.
Där står nog några exemplar.
Svenska ljudboksförlag – det är dags att släppa taget nu. Upphör med försöken att hitta på nya knöliga sätt att sälja ljudfiler i fysisk form. Ljud är sedan länge digitalt, Sverige är ett av världens mest bredbandsmogna länder och även min mamma har en mp3-spelare. Omfamna det faktumet i stället för att streta emot, det finns ju till och med stora pengar att spara på att slippa fysiska produkter gubevars! Dessutom säljer redan nätbokhandlarna era böcker som mp3-filer, jobba på att utveckla det i stället. Och ska ni ändå envisas med att sälja ljudböcker över bokhandelsdisk, placera då mp3-filen på cd och inte på micro sd-chip bara för att de råkar passa i Ljudboksgruppens egna Book2go-spelare. Lägg cd-skivan i utrymmessnåla fickfodral och skriv: »Digital bok – fungerar i mp3-spelare och mobiltele­foner« på konvolutet.
Marknadsför. Punkt.

Priset så. Det måste sänkas. Musikalbum som laddas ner från nätet kostar i dag 90 kronor, en mp3-bok måste göra detsamma, inte det dubbla som i dag. Motiverar ni prisskillnaden med att produktionen av en ljudbok är dubbelt så dyr som produktionen av ett popalbum, så måste ni ändra ljudbokens skapelseprocess. Punkt.
Slutligen den illegala nedladdningen. Hur ni än beter er så kommer någon att lägga upp era populäraste titlar på fildelningsnätverk. Sluta stirra er blinda på det. Koncentrera er på det ni kan göra något åt i stället – att kapa fysiska kostnader och marknadsföra en bra och simpel mp3-tjänst. Ni kommer att tjäna pengar.
Punkt slut.

Daniel Åberg
Född: 1975
Bor: Stockholm
Bakgrund: Fil kand i litteraturvetenskap i Uppsala följt av journalistikstudier i Stockholm. Författare till romanen Dannyboy & kärleken. I år blir äntligen roman nummer två, Vi har redan sagt hej då, klar. Arbetar som kultur- och nöjesjournalist på TT Spektra.
Bloggar: Ofta om bokbranschen på www.danielaberg.se.

Det är enkelt att hålla sig à jour

Det är enkelt att hålla sig à jour med allt som händer i branschen via Svensk Bokhandels sajt. Ännu enklare blir det om man abonnerar på våra nyhetsbrev. Varje gång vi lägger ut en större nyhet landar ett mejl i din inbox. Samma sak på fredagar då vi antingen summerar veckans händelser eller aviserar ett nytt nummer av tidningen.